Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 12 lipca 2011 r., sygn. I SA/Gd 923/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Irena Wesołowska, Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń, Sędzia NSA Ewa Kwarcińska (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Jarecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 lipca 2011 r. sprawy ze skargi W.R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 7 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2010 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
SAMORZĄDOWE KOLEGIUM ODWOŁAWCZE, DECYZJĄ Z 7 CZERWCA 2010 R. [...], NA PODSTAWIE ART. 233 § 1 PKT 1 USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 R. ORDYNACJA PODATKOWA (DZ. U. Z 2005 R., NR 8, POZ. 60 ZE ZM.; DALEJ JAKO O.P.), ROZPOZNAJĄC ODWOŁANIE SKARŻĄCEJ W. R. OD DECYZJI WÓJTA GMINY Z 15 LUTEGO 2010 R. W SPRAWIE ŁĄCZNEGO ZOBOWIĄZANIA PIENIĘŻNEGO NA ROK 2010 W KWOCIE 32.294 ZŁ, UTRZYMAŁO W MOCY DECYZJĘ ORGANU PIERWSZEJ INSTANCJI.
W UZASADNIENIU WSKAZANO NA NASTĘPUJĄCY STAN SPRAWY:
NAKAZEM PŁATNICZYM USTALONO SKARŻĄCEJ ŁĄCZNE ZOBOWIĄZANIE PIENIĘŻNE W PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI I ROLNYM W KWOCIE 32.294,00 ZŁ W TYM 2.096,00 ZŁ TYTUŁEM PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI I 30.198,00 ZŁ TYTUŁEM PODATKU ROLNEGO. STAWKI PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI OKREŚLONO ZGODNIE Z UCHWAŁĄ NR XXXVIII/255/09 RADY GMINY DĘBNICA KASZUBSKA Z DNIA 26 LISTOPADA 2009 R., W SPRAWIE OKREŚLENIA WYSOKOŚCI STAWEK PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI NA 2010 R. (DZ. URZ. WOJ. POM. Z 2009 R., NR 170, POZ. 3291).
OD TEJ DECYZJI W. R. ZŁOŻYŁA ODWOŁANIE UZASADNIAJĄC SWE STANOWISKO BRAKIEM REALIZACJI PRZEZ GMINĘ PODSTAWOWYCH ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z OBOWIĄZKIEM REMONTOWANIA I MODERNIZACJI DRÓG. SKARŻĄCA WSKAZAŁA NA STRATY ZWIĄZANE Z WYDŁUŻENIEM TRAS PRZEWOZU ZBOŻA I KOMUNIKACJI ORAZ ZWIĄZANE Z AWARIAMI ŚRODKÓW LOKOMOCJI I SPRZĘTU ROLNICZEGO, JAK TEŻ WYNIKAJĄCE Z PRZEJAZDU PRZEZ JEJ POLE PRZEZ INNYCH UŻYTKOWNIKÓW W ZWIĄZKU ZE ZŁYM STANEM DROGI. ZDANIEM STRONY, SKORO GMINA NIE WYWIĄZUJE SIĘ ZE SWOICH OBOWIĄZKÓW TO PODATEK WINIEN BYĆ NIŻSZY, STĄD WNIOSŁA CYT. (...) O OBNIŻENIE PODATKU O 90%, CZYLI DO KWOTY 3.000,- ZŁ (...). SAMORZĄDOWE KOLEGIUM ODWOŁAWCZE PODKREŚLIŁO, ŻE SKARŻĄCA POSIADA NIERUCHOMOŚCI PODLEGAJĄCE OPODATKOWANIU PODATKIEM OD NIERUCHOMOŚCI, ROLNYM I LEŚNYM. ORGAN PIERWSZEJ INSTANCJI ZGODNIE Z INFORMACJĄ STRONY Z 2005 R., (W PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI, ROLNY I LEŚNYM) OPODATKOWAŁ NIERUCHOMOŚCI STOSUJĄC AKTUALNE STAWKI OPODATKOWANIA. ZDANIEM SKO, ANALIZA DECYZJI ORGANU PIERWSZEJ INSTANCJI POTWIERDZA JEJ PRAWIDŁOWOŚĆ W ZAKRESIE PODSTAWY PRAWNEJ I WYLICZENIA PODATKU ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYMI STAWKAMI OPODATKOWANIA. ORGAN DRUGIEJ INSTANCJI PODKREŚLIŁ PRZY TYM, ŻE SKARŻĄCA NIE KWESTIONUJE PRZEDMIOTU OPODATKOWANIA, STAWEK TEGO PODATKU ORAZ WYLICZENIA ŁĄCZNEGO ZOBOWIĄZANIA PIENIĘŻNEGO NA 2010 R. NIE FORMUŁUJE TEŻ ZARZUTÓW NATURY FORMALNYCH DOTYCZĄCYCH SPOSOBU I TRYBU POSTĘPOWANIA.
