Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 grudnia 2011 r., sygn. III SA/Wa 898/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Krystyna Kleiber, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko, Sędzia WSA Marek Krawczak (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Marika Krawczyńska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi D. z siedzibą w Luksemburgu na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych w okresie od 2005 r. do 2009 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) stwierdza, że uchylona decyzja nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz D. z siedzibą w Luksemburgu kwotę 16.371 zł (słownie: szesnaście tysięcy trzysta siedemdziesiąt jeden złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Skarżący - D. z siedzibą w Luksemburgu zwrócił się do Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w W. o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych w kwocie 915.312,08 zł, powstałej w wyniku pobrania w latach 2005 - 2009 przez płatników - Bank P. S.A., P. Bank [...] S.A., P. S.A., C. S.A. oraz T. S.A. - zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend wypłacanych na rzecz Skarżącego z zastosowaniem stawki 19% zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r.Nr 54 poz. 654 ze zm.) - dalej; "u.p.d.o.p."
W ocenie Skarżącego nie było podstaw do pobrania podatku od wypłaconych dywidend, gdyż w świetle art. 56 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. U. z 2004r, Nr 90, poz. 864/2) - dalej: "TWE", obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend wypłacanych zagranicznym funduszom inwestycyjnym jest niezgodny ze wspólnotową zasadą swobody przepływu kapitału, a ponadto narusza zakaz dyskryminacji podmiotów ze względu na przynależność państwową. Skarżący na poparcie swojej argumentacji powołał się na wiążący charakter przepisów prawa wspólnotowego i zasadę pierwszeństwa ich stosowania oraz orzecznictwo sądów europejskich w tym zakresie. Wskazał, że do podobnego wniosku (tj. zwolnienia z podatku zagranicznych funduszy inwestycyjnych) prowadzi też uznanie, że polskie przepisy nie różnicują traktowania funduszy w zależności od miejsca ich siedziby. Skarżący, będąc funduszem inwestycyjnym posiadającym siedzibę w Unii Europejskiej, jest funduszem zagranicznym w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004r. Nr 146, poz. 1546 ze zm) - dalej: “ustawa o funduszach inwestycyjnych" i w związku z powyższym jest objęty zwolnieniem podmiotowym wynikającym z art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p.
