Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. V SA/Wa 1074/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Joanna Zabłocka (spr.), Sędzia WSA - Małgorzata Rysz, Sędzia NSA - Piotr Piszczek, Protokolant ref. stażysta - Justyna Gadzialska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi P. G. na pismo Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] stycznia 2011 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej ze środków unijnych oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu 29 czerwca 2010r. Skarżąca P.G. złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007- 2013.
[...] Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wezwał Skarżącą w dniu 20 października 2010r. do uzupełnienia wniosku i złożenia wyjaśnień, w tym do poinformowania o planowanym sposobie zarządzania firmą, ze względu na wskazany we wniosku adres zamieszkania. W odpowiedzi Skarżąca uzupełniła stwierdzone we wniosku braki, w tym poinformowała, że mieszka w mieszkaniu swojego pełnomocnika w miejscowości B. przy ul. [...]. Wniosek został poddany ocenie pod względem poprawności i kompletności oraz spełniania przez wnioskodawcę i projekt kryteriów określonych w przepisach.
Pismem z dnia [...] stycznia 2011r. nr [...] Kierownik Biura Wsparcia Inwestycyjnego [...] Oddziału Regionalnego ARiMR działając w imieniu Prezesa ARiMR odmówił przyznania Skarżącej pomocy ze środków finansowych przeznaczonych na finansowanie działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" na podstawie § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 17 lipca 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 139, poz. 883 ze zm., dalej: rozporządzenie). W uzasadnieniu organ wskazał, iż przepis § 4 pkt 1 lit. f rozporządzenia uzależnia przyznanie pomocy w ramach ww. działania od posiadania przez wnioskodawcę miejsca zamieszkania w określonego rodzaju miejscowości: należącej do gminy wiejskiej, miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców. Jest to niezmiernie istotny, nieodzowny warunek dostępu do pomocy, który wprost wynika z podstawowego celu społeczno-gospodarczego udzielania pomocy w ramach PRO W 2007-2013, jakim jest rozwój obszarów wiejskich. Organ wskazał, iż z dokumentacji przedłożonej wraz z wnioskiem wynika, że skarżąca planuje podjąć działalność w miejscowości PO. Jako adres zamieszkania podała dane zgodne z informacjami zawartymi w dokumencie tożsamości - P., [...], woj. [...]. Z wyjaśnień z 30 listopada 2010r. wynika, że adres zamieszkania podany we wniosku ma charakter wyłącznie adresu zameldowania, gdyż faktycznie skarżąca zamieszkuje w mieście B. przy ul. [...]. W związku z tym, że liczba mieszkańców miasta B. przewyższa 5 tys. mieszkańców, Skarżąca nie spełnia podstawowego kryterium dostępu w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw".
