Postanowienie WSA w Białymstoku z dnia 10 stycznia 2012 r., sygn. II SAB/Bk 35/11
Uprawnienia lub obowiązki wskazane w art. 3 par. 2 pkt 4 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie mogą wynikać jedynie z poszczególnych czynności (toku, reguł) prowadzenia sformalizowanej procedury. Wyznaczenie obszaru oddziaływania inwestycji jest czynnością podejmowaną w ramach prowadzonego postępowania w sprawie pozwolenia na budowę, w celu ustalenia kręgu stron tego postępowania. W związku z tym czynność ta nie może stanowić odrębnego przedmiotu zaskarżenia na podstawie art. 3 par. 2 pkt 4 ustawy.
Teza urzędowa
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Mirosław Wincenciak (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska,, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 10 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi J. W. na bezczynność Wojewody P. w przedmiocie niewyznaczenia obszaru oddziaływania na środowisko budynku inwentarskiego p o s t a n a w i a 1. odrzucić skargę; 2. przyznać adwokatowi B. P. od Skarbu Państwa (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku) kwotę zł 442,80 (czterysta czterdzieści dwa złote osiemdziesiąt groszy) tytułem wynagrodzenia za zastępstwo prawne skarżącej J. W. wykonane na zasadzie prawa pomocy.-
Uzasadnienie
J. W., po uprzednim bezskutecznym wezwaniu Wojewody P. do usunięcia naruszenia prawa, wywiodła skargę na jego bezczynność do sądu administracyjnego. Skarga ta została potraktowana przez Sąd jako dotycząca bezczynności Wojewody w przedmiocie niewyznaczenia obszaru oddziaływania budynku inwentarskiego. Postanowieniem z dnia [...] września 2010 r., sygn. akt [...] odrzucono skargę na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.), jako niepodlegającą kognicji sądu administracyjnego. W uzasadnieniu podano, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują żadnego odrębnego postępowania dotyczącego ustalenia obszaru oddziaływania inwestycji na środowisko. Obszar ten ustala się w postępowaniu o pozwolenie na budowę. Z uwagi na fakt, że ustalenie obszaru oddziaływania inwestycji na środowisko nie może być przedmiotem odrębnego postępowania administracyjnego, nie może podlegać kognicji sądu administracyjnego. Marginalnie wskazano, że dla zaliczenia danej czynności do katalogu czynności podlegających kontroli sądowoadministracyjnej nie wystarczy, żeby były to czynności podejmowane przez organy administracji publicznej. Jak wskazuje doktryna i judykatura, czynności te, muszą być działaniami o charakterze władczym, publicznoprawnym, podejmowanymi w sprawach indywidualnych, a nadto dotyczyć uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów powszechnie obowiązującego prawa. Niewłaściwość sądu w sprawie ze skargi na określony akt lub czynność skutkuje także niewłaściwością w sprawie na bezczynność w odniesieniu do takiego aktu lub czynności.
