Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 stycznia 2012 r., sygn. II SA/Ol 90/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska (spr.) Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Protokolant st. sekretarz sądowy Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2012r. sprawy ze skargi Spółki A, Spółki B, Spółki C na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oddala skargę
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 7 maja 2009 r. Burmistrz Miasta K. stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej przez Gminę Miejską K. inwestycji: "[...]", polegającej na budowie drogi łączącej drogę wojewódzką z drogą powiatową wraz z kompletną infrastrukturą techniczną i określił zakres raportu oddziaływania na środowisko.
Burmistrz stwierdził bowiem, że przedmiotowe przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko, może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Ponadto, potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdził postanowieniem z dnia 30 kwietnia 2009 r. Powiatowy Inspektor Sanitarny w K. oraz Starosta K. postanowieniem z dnia 27 kwietnia 2009 r. Burmistrz podał, że zakres planowanego przedsięwzięcia obejmuje budowę drogi o długości ok. 1000 m, na odcinku od ronda "[...]". Burmistrz podniósł, że na etapie realizacji zadania i jego eksploatacji istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia lub zwiększenia się emisji zanieczyszczeń. Podał ponadto, że projektowana obwodnica przebiegać będzie na terenach o znacznej gęstości zaludnienia, w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zespołu rodzinnych ogrodów działkowych, co może być potencjalnym źródłem konfliktów społecznych. Zaznaczył, że na tym etapie postępowania nie było możliwe precyzyjne ustalenie obszaru geograficznego i liczby ludności, na które przedsięwzięcie może oddziaływać, a w konsekwencji również potrzeby wyznaczenia obszaru ograniczonego użytkowania, wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej, prawdopodobieństwa oddziaływania, czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Wobec powyższego Burmistrz stwierdził, że nie dysponował pełną informacją o następstwach tej inwestycji, w szczególności jej potencjalnym wpływie na środowisko naturalne i istniejącą infrastrukturę, możliwości wystąpienia konfliktów społecznych, a także rozwiązaniach lokalizacyjnych, technicznych i organizacyjnych najkorzystniejszych dla środowiska oraz zaspokajających oczekiwania inwestora i społeczeństwa.
