Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 6 lutego 2012 r., sygn. II SA/Po 390/11
Uzasadnienie; Inne; Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Sędziowie WSA Aleksandra Łaskarzewska Maria Kwiecińska po rozpoznaniu w dniu 06 lutego 2012 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku P. K. o wykładnię wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 lipca 2011 r. sygn. akt II SA/Po 390/11 wydanego w sprawie ze skargi P. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] marca 2011 r. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania; p o s t a n a w i a odmówić dokonania wykładni wyroku
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 14 lipca 2011 r. sygn. akt II SA/Po 390/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę P. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia (...) marca 2011 r. Nr (...), którym stwierdzono o niedopuszczalności odwołania wniesionego od pisma Prezydenta Miasta P. z dnia (...) 2010 r. znak (...) w przedmiocie zwrotu kosztów przejazdu [...], jakie skarżący poniósł w związku z udziałem w czynnościach komisji wyborczej. Pismem tym organ uznał roszczenie P. K. do kwoty wydatków poniesionych na zakup biletów na przejazd środkami komunikacji zbiorowej do wysokości [...], odmawiając zwrotu kosztów przejazdów liniami [...]. Skarżący wywodził, iż pismo z dnia (...) 2010 r. znak (...) stanowi decyzję administracyjną, którego to poglądu Sąd nie podzielił z uwagi na brak przepisu prawa materialnego, który przewiduje załatwienie sprawy w takiej formie. Wskazując, iż sprawy dotyczące należności pieniężnych przysługujących członkom obwodowych komisji wyborczych do rad gmin, powiatów i sejmików województw uregulowane zostały, na podstawie delegacji zawartej w art. 20 ust. 7 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 176 poz. 1190 ze zm.), w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 września 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących komisarzom wyborczym, członkom komisji wyborczych i osobom powołanym w skład inspekcji w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 208 poz. 2125 ze zm.) Sąd uznał, iż przepisy tego aktu, jak również powołanej Ordynacji wyborczej, nie przewidują, aby sprawę wypłaty takich należności załatwiano w formie decyzji administracyjnej. Również przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. 2001 Nr 142 poz. 1591 ze zm.), w części stanowiącej o gminnej gospodarce finansowej, oraz przepisy ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tj. Dz.U. z 2010 r. Nr 80 poz. 526), które szczegółowo regulują zasady i tryb postępowania jednostek samorządu terytorialnego z środkami przekazanymi jako dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone ustawami, nie przewidują w takich przypadkach wydania decyzji administracyjnej. Podstawy prawnej do wydawania decyzji administracyjnej nie można również upatrywać w przepisach ustawy o finansach publicznych - jej art. 61 w zw. z art. 60 pkt 8. Skoro brak jest normy prawa pozytywnego, która dopuszczałaby wydawanie decyzji administracyjnej w sprawie zwrotu kosztów poniesionych w związku z uczestniczeniem w komisjach wyborczych, to pismo Prezydenta Miasta z dnia (...) 2010 r. znak (...) nie stanowi decyzji administracyjnej, przez co nie podlega kontroli instancyjnej. W tej sytuacji stanowisko Samorządowego Kolegium Odwoławczego, stwierdzające niedopuszczalność odwołania, Sąd uznał za prawidłowe.
