Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 4 kwietnia 2012 r., sygn. II SA/Gd 905/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Wanda Antończyk Sędzia NSA Krzysztof Ziółkowski Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Pazdykiewicz po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2012 r. na rozprawie sprawy ze skargi A S.A. na decyzję Komendanta Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 3 października 2011 r., nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 19 sierpnia 2011 r., nr [...], działając na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 oraz art. 27 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej Komendant Państwowej Straży Pożarnej w C. nakazał "B" wykonanie w terminie do dnia 15 października 2011 r. pasów przeciwpożarowych przy liniach kolejowych nr [...] i nr [...] wzdłuż obszarów leśnych na terenie powiatu c. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał jako podstawę prawną § 38 ust. 2 rozporządzenia MSWiA z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010 r., nr 109, poz. 719) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 55 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Organ ustalił, że w toku przeprowadzonych czynności kontrolno - rozpoznawczych w dniu 22 lipca 2011 r. stwierdzono nieprawidłowości z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Na terenie powiatu c. obszary leśne Nadleśnictw C., C. C. oraz N. zaliczone są do 11 kategorii zagrożenia pożarowego lasów. Przez wskazane tereny przebiegają linie kolejowe nr [...] i [...]. Przepis § 38 ust. 2 rozporządzenia z dnia 7 czerwca 2010 r. wskazuje przepisy, które określają podmioty zobowiązane do utrzymania pasów przeciwpożarowych. W myśl art. 17 ustawy o transporcie kolejowym oddzielenie pasami przeciwpożarowymi przebiegającymi wzdłuż linii kolejowych powinno być wykonane przez zarządcę i przewoźnika kolejowego, na którego nałożono obowiązek spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu drogowego i ochrony przeciwpożarowej. Ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego na terenach leśnych niezbędne jest podejmowanie wszelkich działań ograniczających zagrożenie pożarem, w tym wykonywanie pasów przeciwpożarowych wzdłuż szlaków kolejowych.
