Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 kwietnia 2012 r., sygn. II SAB/Kr 3/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Irla (spr.) Sędziowie : Sędzia WSA Małgorzata Brachel - Ziaja Sędzia WSA Ewa Rynczak Protokolant : Ewelina Knapczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2012 r. sprawy ze skargi P.B. na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Bochni w przedmiocie udzielenia informacji publicznej; I. zobowiązuje Prezesa Sądu Rejonowego w Bochni do rozpoznania w terminie 14 dni od otrzymania prawomocnego wyroku i akt sprawy, wniosku skarżącego P.B. z dnia 22 września 2011 r. o udzielenie informacji publicznej, w zakresie nieobjętym pismem z dnia 28 listopada 2011 r., [...]; II. umarza postępowanie sądowe w pozostałym zakresie; III. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; IV. zasądza na rzecz P.B. od Prezesa Sądu Rejonowego w Bochni kwotę 100 zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 17 listopada 2011 r. P.B. i złożył skargę na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Bochni w sprawie wszczętej wnioskiem z 22 września 2011 r., opartym na podstawie ustawy o dostępie od informacji publicznej. Skarżący wniósł o stwierdzenie bezczynności organu i nakazanie mu zgodnego z prawem rozpatrzenia wniosku poprzez przesłanie w terminie 3 dni w sposób we wniosku wskazany pełnej informacji o jakiej w nim mowa, stwierdzenie, iż wnioskowane informacje podlegają udostępnieniu oraz o zasądzenie od organu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu skargi podano, że w dniu 22 września 2011 r. został złożony elektronicznie, na podany w BiP oraz na stronie internetowej sądu adres e-mail wniosek o udzielenie informacji publicznej. Wniosek został podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym zgodnie z wykładnią sądów administracyjnych dotyczącą takiego sposobu składania wniosków. Wobec bezczynności organu, w dniu 16 listopada 2011 r. zostało przesłane organowi wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Skarżący wskazał, że bezsporne jest, iż sądy są organami, o jakich mowa w ustawie o dostępie do informacji publicznej i Konstytucji oraz iż są zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej, jeśli ją posiadają. Reakcja podmiotu zobowiązanego na wniosek o udzielenie informacji publicznej winna nastąpić niezwłocznie, jednak w terminie nie dłuższym niż 14 dni. Informacja publiczna udostępniana jest w formie i w sposób zgodny z wnioskiem (art. 14 ust. l ustawy) chyba, że organ nie ma możliwości technicznych. W takim przypadku zobowiązany jest do poinformowania wnioskodawcy o innym sposobie udostępnienia informacji publicznej. Organ może odmówić udostępnienia informacji publicznej tylko w przypadku określonym ustawą. Winien tego dokonać w formie decyzji administracyjnej. O czynnościach tych w podanym terminie winien być powiadomiony wnioskujący. Podobnie jeśli informacja nie może być udostępniona w terminie określonym w art. 13 ust ł ustawy podmiot zobowiązany jest do powiadomienia w tym terminie (14 dni od złożenia wniosku) o powodach zwłoki oraz o nowym terminie udostępnienia informacji publicznej. Tymczasem pomimo upływu ponad miesiąca od dnia złożenia wniosku, skarżący nie uzyskał określonej prawem odpowiedzi, ani też wnioskowanej informacji publicznej. Kiedy organ władzy publicznej lub inny podmiot zobowiązany do podjęcia czynności jej nie podejmuje, względnie twierdzi, iż nie ma takiego obowiązku (np. jego zdaniem wnioskowana informacja nie stanowi informacji publicznej), ochronę wnioskodawcy stanowi skarga do sądu administracyjnego na jego bezczynność.
