Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 lipca 2012 r., sygn. II SA/Ol 416/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2012 r. sprawy ze skargi A. i A. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżących A. i A. S. kwotę 757 zł (słownie: siedemset pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]", nr "[...]", wydaną z upoważnienia Wójta Gminy D. przez Sekretarza Gminy po rozpatrzeniu wniosku K. N. oraz A. i A. S. z dnia 15 listopada 2010 r. ustalono środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na zmianie sposobu użytkowania i rozbudowie istniejącego budynku gospodarczego na warsztat samochodowy na działkach nr "[...]" i "[...]" w obrębie geodezyjnym M., gmina D. W wydanej decyzji organ wskazał warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich, a także wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym. W uzasadnieniu szczegółowo przedstawiono przebieg postępowania. Podniesiono, iż zarówno Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w O. opinią sanitarną z dnia "[...]", jak i Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w O. postanowieniem z dnia "[...]" wyrazili opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Na podstawie uzyskanych opinii oraz po uwzględnieniu uwarunkowań wynikających z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ postanowieniem z dnia "[...]" odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Wskazano, iż teren, na którym planowana jest inwestycja nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w bezpośrednim sąsiedztwie analizowanego terenu od strony północnej i wschodniej znajdują się nieruchomości niezabudowane, od strony południowej przebiega droga gminna, natomiast od strony zachodniej znajduje się nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym (wydane pozwolenie na budowę zmieniające sposób użytkowania budynku gospodarczego na budynek o funkcji mieszkalnej). Podkreślono, iż działka nr "[...]" ma powierzchnię 2752m² i jest w większości utwardzona i pozbawiona roślinności, zabudowana budynkiem mieszkalnym oraz gospodarczym o powierzchni ok. 115m² , który zostanie rozbudowany o ok. 40m² od strony północno - wschodniej, przy granicy z działką nr "[...]". Najbliższa zabudowa znajduje się na działce nr "[...]", w odległości 6m od granicy z działką, na której planowana jest inwestycja oraz w odległości ok.15m od istniejącego budynku gospodarczego, ok.25m od planowanej rozbudowy. W ramach inwestycji planuje się budowę parkingu na 20 miejsc postojowych i ciągów komunikacyjnych, których powierzchnia wyniesie około 310m². Obiekt będzie składać się z dwóch stanowisk naprawczych, które wyposażone zostaną w podnośniki mechaniczne i kompresor. Zakres prac wykonywanych w warsztacie to m.in. naprawy zawieszeń, układów hamulcowych, silników, skrzyń biegów, z wyłączeniem napraw blacharskich i lakierniczych. Zaznaczono, iż z przedłożonej dokumentacji wynika, że działalność zakładu zostanie usystematyzowana, a podjęte działania będą miały na celu ograniczenie negatywnych skutków funkcjonowania zakładu. Organ wskazał również, iż planowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Środkowej Łyny, na którym obowiązują przepisy zawarte w rozporządzeniu Wojewody Warmińsko - Mazurskiego z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Środkowej Łyny, w sąsiedztwie rzeki Łyny. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie naruszy jednak zapisów wskazanego rozporządzenia, ani nie będzie miała znaczącego negatywnego wpływu na walory krajobrazowe obszaru chronionego krajobrazu, gdyż realizowana będzie na terenie już zabudowanym. Najbliżej położony obszar Natura 2000 to Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków "Puszcza Napiwodzko - Ramucka", położony w odległości około 10 km od miejsca planowanego przedsięwzięcia. Zatem przedmiotowa inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na gatunki i siedliska przyrodnicze, dla których wyznaczone zostały obszary Natura 2000 oraz nie naruszy spójności sieci Natura 2000. Jednocześnie inwestycja nie jest zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarach przylegających do jezior, obszarach górskich lub wodno-błotnych, obszarach ochrony uzdrowiskowej, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Nie będzie również wymagała wycinki drzew. Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia, skalę możliwego oddziaływania oraz jego usytuowanie uznano, że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, gdyż w przedmiotowej sprawie nie zachodzą szczegółowe uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 wskazanej ustawy.
