Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 sierpnia 2012 r., sygn. V SA/Wa 1169/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Beata Blankiewicz - Wóltańska (spr.), Sędzia WSA - Barbara Mleczko - Jabłońska, Sędzia WSA - Michał Sowiński, Protokolant specjalista - Marcin Wacławek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2012 r. sprawy ze skargi Specjalistycznego Psychiatrycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej im. [...] w [...] na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych; oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej im. [...] w [...] (dalej: skarżący), do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie jest decyzja Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] kwietnia 2012 r. znak: [...] utrzymująca w mocy decyzje Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia [...] grudnia 2011 r., znak: [...], z dnia [...] stycznia 2012 r. znak: [...] oraz z dnia [...] lutego 2012 r. znak: [...], wydane w sprawie odmowy wypłaty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym:
Decyzjami z dnia [...] grudnia 2011 r.(znak: [...]), z dnia [...] stycznia 2012 r. (znak: [...]) oraz z dnia [...] lutego 2012 r. (znak: [...]) Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych odmówił skarżącemu wypłaty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych odpowiednio za miesiące październik, listopad i grudzień 2011 r.
Od powyższych decyzji skarżący złożył odwołania, wnosząc o ich uchylenie. Zaskarżonym decyzjom zarzucono błędną interpretację art. 26b ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji. W uzasadnieniu odwołań wskazano, że ZOZ działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, zgodnie z którymi działanie skarżącego stanowi działalność gospodarczą. Strona skarżąca zarzuciła zaskarżonym decyzjom bezpodstawne przyjęcie przez Prezesa Zarządu PFRON, iż "co do zasady wszelkie środki jakimi dysponują jednostki sektora finansów publicznych są środkami publicznymi i nie jest możliwa sytuacja, w której jednostka taka finansuje wynagrodzenia zatrudnionych przez nią pracowników ze środków innych niż publiczne".
