Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 września 2012 r., sygn. IV SA/Wr 543/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Halina Kremis (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Borońska Sędzia NSA Anna Siedlecka Protokolant Anna Rudzińska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 26 września 2012 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji we W. z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji dotyczącej przyznania równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego i cofnięcia prawa do równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. nr [...] Komendant Wojewódzki Policji we W. po rozpoznaniu odwołania A.K. utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji w L. z dnia [...] r. nr [...] orzekającą o uchyleniu decyzji własnej nr [...] z dnia [...]2002 r. o przyznaniu A. K. równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego oraz cofającą z dniem [...]2006 r. prawo do równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego.
W podstawie prawnej decyzji podano art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687), § 6 rozporządzenia MSWiA z dnia 28 czerwca 2002 r. (Dz.U. Nr 100, poz. 919), § 1 rozporządzenia MSWiA z dnia 28 grudnia 2005 r. (Dz.U. Nr 266, poz. 2246) oraz art. 29 i art. 30 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.).
Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie organ odwoławczy podał, że A. K. od dnia [...] r. jest emerytem policyjnym. Komendant Powiatowy Policji w L. uzasadnił swoje rozstrzygnięcie w sprawie tym, iż w przepisach ustawy o Policji uprawnienie do otrzymania równoważnika pieniężnego za remont lokalu powiązano z pełnieniem służby stałej, a niewątpliwie emerytowany funkcjonariusz nie jest osobą pełniąca służbę, zatem uprawnienie do równoważnika nie przysługuje funkcjonariuszom korzystającym z zaopatrzenia emerytalnego. Dalej organ I instancji podnosił, iż uchylenie § 8 rozporządzenia MSWiA z dnia 28 czerwca 2002 r. spowodowało nie tylko to, że nie ma przepisu, z którego wynikałoby uprawnienie emeryta policyjnego do równoważnika pieniężnego za remont lokalu, ale też to, iż gdyby nawet uznać istnienie takiego uprawnienia, byłoby ono niemożliwe do zrealizowania. Nie istnieją, zdaniem organu I instancji, przepisy pozwalające na ustalenie wysokości tego równoważnika, który należałoby wypłacić w danym roku kalendarzowym emerytowi policyjnemu. Komendant powiatowy w uzasadnieniu swojej decyzji wywodził, iż mając na względzie powyższe oraz treść § 6 rozporządzenia MSWiA z dnia 28 czerwca 2002 r. zasadnym i koniecznym było wydanie decyzji uchylającej decyzję własną cofnięcie od dnia [...]2006 r. uprawnienia do dotychczas przyznanego emerytowi policyjnemu równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego. Zdaniem komendanta powiatowego funkcjonowanie w obrocie uchylanej decyzji powoduje zgłaszanie roszczenia o wypłatę równoważnika, w każdym roku, a decyzje odmowne są zaskarżane do wyższej instancji i sądu administracyjnego.
