Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 25 października 2012 r., sygn. II SA/Ol 1124/12
Dnia 25 października 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 października 2012 roku sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Powiatu z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie zasad ustalania, obniżania i rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat I. oddala skargę; II. oddala wniosek Rady Powiatu o zasądzenie kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Rada Powiatu Lidzbarskiego podjęła w dniu 28 czerwca 2012 r. uchwałę Nr OR.0710.13.2012 w sprawie zasad ustalania, obniżania i rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Lidzbarski. W podstawie prawnej powołano art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, ze zm) oraz art. 42 ust. 6, ust. 7 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, ze zm.). W § 4 ust. 1 Rada określiła tygodniowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z dziećmi i młodzieżą oraz na rzecz dzieci i ich rodzin przez nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. W ust. 2 tego paragrafu określono, że przez zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z dziećmi i młodzieżą oraz na rzecz dzieci i ich rodzin przez nauczycieli wymienionych w ust. 1 pkt 3,4,5 należy rozumieć zajęcia grupowe i indywidualne, wynikające z realizacji zadań diagnostycznych, terapeutycznych, doradczych, profilaktycznych i korekcyjnych wynikających z przepisów określających udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach. Dyrektor uwzględniając potrzeby szkoły dokonuje przydziału zajęć, o których mowa w ust. 2 (ust. 3 ww. paragrafu).
