Wyrok WSA w Łodzi z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. II SA/Łd 872/12
Dnia 8 listopada 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA: Arkadiusz Blewązka Sędziowie Sędzia WSA: Renata Kubot - Szustowska Sędzia WSA: Jolanta Rosińska (spr.) Protokolant Asystent sędziego Katarzyna Orzechowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2012 roku przy udziale --- sprawy ze skargi S. M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. z dnia [...] Nr [...] (znak: [...]) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia [...], Nr [...]; 2. zasądza od organu - [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. na rzecz skarżącego - S. M. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w B. na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku Nr 98 poz. 1071 ze zm.) oraz art. 16 w związku z art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 roku Nr 112 poz. 1198 ze zm.) odmówił S. M. udostępnienia informacji publicznej w zakresie wydania kopii protokołów kontroli przeprowadzonych przez organ w toku prowadzonego postępowania administracyjnego oraz wydania kopii dokumentów i materiałów przedstawionych przez właściciela obiektu w trakcie jego oględzin. Organ wyjaśnił, że pomimo szerokiego zakresu pojęcia informacji publicznej, zastosowanie przepisów określających zasady jej udostępniania natrafia na istotne ograniczenia wynikające z przepisów ustawy (art. 1 ust. 2 i art. 5). Odmowa udzielenia informacji może nastąpić z uwagi na ochronę danych osobowych, tajemnicę zawodową, służbową, państwową, skarbową, statystyczną czy inną tajemnicę ustawowo chronioną bądź prawo do prywatności albo umorzenie postępowania (art. 1, 4, 6, 16, 22 ustawy). Sprawami publicznymi nie są, zdaniem organu, konkretne indywidualne sprawy danej osoby, zwłaszcza o charakterze prywatnym, lub podmiotu niebędącego władzą publiczną lub innym podmiotem wykonującym zadania publiczne. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych organ stwierdził, że informacją publiczną w rozumieniu ustawy będzie każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa. Jednakże nie zawsze jest ona wykorzystywana do celów, dla jakich została stworzona, tj. do informowania obywateli o sposobie i zasadach funkcjonowania podmiotów lub osób realizujących zadania publiczne, lub gospodarujących mieniem publicznym w celu poprawy tego funkcjonowania, a tym samym poprawy funkcjonowania państwa. Często nadużywa się prawa do informacji, a składane wnioski służą uzyskaniu informacji, które mają zostać wykorzystane do celów komercyjnych, lub też realizacji osobistych subiektywnych celów wnioskodawcy. Organ uznał, że akta postępowania administracyjnego są danymi publicznymi, a decyzje administracyjne dokumentami urzędowymi zgodnie z treścią art. 6 ust. 2 ustawy. Oznacza to, iż wniosek o wydanie kopii dokumentów znajdujących się w aktach nosi znamiona wniosku o udostępnienie informacji publicznej, z tym że nie każda informacja będzie podlegała ujawnieniu ze względu na ograniczenia wynikające z art. 5 ust. 1 i ust. 2 ustawy. tj.:
