Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 listopada 2012 r., sygn. II SA/Ol 1155/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska Sędzia WSA Hanna Raszkowska Protokolant st. sekretarz sądowy Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2012r. sprawy ze skargi Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko - Mazurskiego z dnia 26 lipca 2012r., nr PN.4131.200.2012 w przedmiocie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa warmińsko-mazurskiego na lata 2011-2016 1. uchyla rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego PN.4131.200.2012 z dnia 26 lipca 2012r. w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XVIII/333/12 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 19 czerwca 2012r. w sprawie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa warmińsko-mazurskiego na lata 2011 - 2016; 2. orzeka, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Wojewody Warmińsko - Mazurskiego na rzecz skarżącego Województwa Warmińsko-Mazurskiego kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 26 lipca 2012r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski, działając na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa, stwierdził nieważność uchwały Nr XVIII/333/12 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 19 czerwca 2012r. w sprawie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa warmińsko-mazurskiego na lata 2011-2016.
Wojewoda wskazał, że zagadnienia jakie winien regulować plan gospodarki odpadami określa art. 14 ust. 6 ustawy o odpadach. W jego ocenie przedmiotowy plan nie zawiera uregulowań dotyczących określenia kryteriów rozmieszczenia obiektów przeznaczonych do gospodarowania odpadami, tymczasem jest to obligatoryjny element planu wskazany w art. 14 ust. 6 pkt 5 ustawy o odpadach. Pominięcie zaś tego elementu skutkuje w ocenie organu nadzoru brakiem realizacji upoważnienia ustawowego, co stanowi o tym, że rzeczona uchwała obarczona jest wadą istotnego naruszenia prawa. Brak określenia kryteriów rozmieszczenia obiektów przeznaczonych do gospodarowania odpadami jest według Wojewody istotnym uchybieniem również
