Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 stycznia 2013 r., sygn. III SA/Kr 334/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Danielec Sędziowie NSA Krystyna Kutzner WSA Bożenna Blitek (spr.) Protokolant Honorata Kuźmicka-Wełna po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Ł. K. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 23 stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego skargę oddala
Uzasadnienie
Ł. K., policjant w służbie stałej, miał przyznawany równoważnik pieniężny na remont zajmowanego lokalu mieszkalnego. Ostatnio taki równoważnik pieniężny na remont zajmowanego własnościowego lokalu mieszkalnego, w wymiarze 5 norm zaludnienia w związku z uprawnieniem policjanta i jego członków rodziny - żony i trójki dzieci, policjant miał przyznany z dniem 1 stycznia 2011 r., za rok 2011, decyzją Nr [...] z dnia [...] 2011 r. Komendanta Miejskiego Policji (k. 39 akt adm.).
Pismem - raportem z dnia 28 listopada 2011 r. sierżant Ł. K. wniósł do Komendanta Miejskiego Policji o ustalenie jego uprawnień do równoważnika za brak lokalu mieszkalnego oraz jego wysokości uzasadniając to tym, że jego pięcioosobowa rodzina nie ma zaspokojonych potrzeb mieszkaniowych, albowiem jego mieszkanie o powierzchni pokoi 31,02 m², które zajmuje wraz z rodziną nie spełnia norm zaludnienia, które wynoszą 7 m² - 10 m² powierzchni mieszkalnej stanowiącej powierzchnie pokoi znajdujących się w lokalu mieszkalnym.
W dniu 28 listopada 2011 r. Ł. K. złożył oświadczenie mieszkaniowe do ustalenia uprawnień do równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oraz jego wysokości. Oświadczył w nim, że "posiada lokal mieszkalny i że ubiega się o przyznanie równoważnika pieniężnego za jego brak za okres od 20.11.2010 roku do chwili obecnej".
Decyzją Nr [...] z dnia [...] 2011 r. Komendant Miejski Policji odmówił przyznania Ł. K. równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji podał, że zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o Policji: "Policjantowi przysługuje równoważnik pieniężny, jeżeli on sam lub członkowie jego rodziny nie posiadają lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej". Jednocześnie organ zaznaczył, że w myśl § 1 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2002 r.: "Równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego przyznaje się policjantowi w służbie stałej, jeżeli w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej on sam lub członkowie jego rodziny, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji, nie posiadają domu jednorodzinnego, domu mieszkalno - pensjonatowego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, będącego przedmiotem własności lub współwłasności policjanta lub członków jego rodziny, o których mowa w art. 89 ustawy o Policji". Podkreślono, że bez znaczenia w sprawie pozostaje okoliczność, że powierzchnia mieszkalna zajmowanego lokalu nie spełnia przysługujących policjantowi norm, albowiem przepisy wskazanego powyżej rozporządzenia MSWiA z dnia 28 czerwca 2002 r. nie wiążą prawa policjanta do pobierania równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego z przysługującymi mu normami zaludnienia. Organ stwierdził, że Ł. K. posiada w K lokal mieszkalny, do którego prawo nabył na podstawie notarialnej umowy sprzedaży z dnia 14 lipca 2005 r. i uznał, że policjant ten nie spełnia warunków do przyznania równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego. Jednocześnie organ zauważył, że w orzecznictwie zarówno Naczelnego Sądu Administracyjnego jak i wojewódzkich sądów administracyjnych utrzymuje się rozbieżność poglądów dotycząca rozpatrywanej kwestii.
