Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 lutego 2013 r., sygn. V SA/Wa 2606/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA - Małgorzata Rysz, Sędzia WSA - Izabella Janson (spr.), Sędzia WSA - Andrzej Kania, Protokolant ref. - Maryla Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lutego 2013 r. sprawy ze skargi [...] Centrum Edukacyjnego Sp. z o.o. w [...] na decyzję Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania ze środków unijnych. oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi [...] sp. z o.o. w [...] (zwana dalej skarżącą spółką) jest decyzja Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia [...] września 2012 r. ([...]) utrzymująca w mocy decyzję Zarządu Województwa [...] z dnia [...] lipca 2012 r. (znak: [...]) zobowiązującą ww. spółkę do zwrotu dofinansowania wykorzystanego z naruszeniem procedur tj. wydatków- niekwalifikowalnych będących nieprawidłowością w rozumieniu Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL 2007-2013 związanych z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pn. [...] nr umowy [...] z dnia [...] października 2010 r., w wysokości 62 195,46 zł. wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków na rachunek strony, do dnia przekazania środków na rachunek Instytucji Pośredniczącej.
Przedmiotowa decyzja zapadła w następujący stanie faktycznym.
W dniu [...] sierpnia 2010 r. skarżąca spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu nr [...] ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pn. [...] w ramach ogłoszonego przez Instytucję Pośredniczącą zwaną dalej IP, konkursu PO KL nr [...]. W wyniku przeprowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosek uzyskał wymaganą liczbę punktów, został oceniony pozytywnie i po negocjacjach przyjęty do dofinansowania.
W związku z powyższym, dnia 13 października 2010 r. została zawarta z Województwem [...], pełniącym w Programie funkcję Instytucji Pośredniczącej (dalej: IP), a [...] Sp. z o.o. w [...], (obecnie "[...] Sp. z o.o.) umowa o dofinansowanie projektu nr [...] pn. "[...]". Celem ogólnym projektu było "podniesienie kwalifikacji w obszarze ICT przez minimum 230 specjalistów IT (w tym min. 46 kobiet) zamieszkujących w województwie [...] potwierdzone uzyskaniem przez beneficjentów ostatecznych międzynarodowego certyfikatu i specjalistycznego tytułu". Okres realizacji projektu obejmował łącznie 12 miesięcy - od 1 października 2010 r. do 30 września 2011 r. Zadania merytoryczne w projekcie miały w przeważającej mierze zostać zlecone podmiotom zewnętrznym, w tym m.in. wynajem sal, wynajem sprzętu, zakup usług szkoleniowych, zakup podręczników, zakup materiałów szkoleniowych, zakup wyżywienia dla uczestników, stworzenie portalu edukacyjnego, zakup certyfikatów, zakup egzaminów, zakup usług prawnych, podatkowych i notarialnych, zakup materiałów promocyjnych, wykonanie badań ewaluacyjnych, czy organizacja konferencji. Do koordynacji powyższych zadań - w ramach personelu projektu - skarżąca spółka przewidziała zaangażowanie 6 osób, w tym 2 specjalistów ds. rekrutacji uczestników (w łącznym wymiarze 1 etatu w oparciu o umowy o pracę), specjalisty ds. certyfikacji (umowa o pracę), koordynatora projektu (umowa zlecenia), specjalisty ds. organizacji szkoleń (umowa o pracę) oraz osoby odpowiedzialnej za prace marketingowe (umowa o pracę). Przy łącznej wartości dofinansowania wynoszącej 1.140.803,90 zł, koszt realizacji projektu przypadający na jednego uczestnika wyniósł 4.960,01 zł.
