Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 marca 2013 r., sygn. III SA/Kr 495/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożenna Blitek Sędziowie WSA Dorota Dąbek WSA Barbara Pasternak (spr.) Protokolant Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2013 r. sprawy ze skargi J. S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 14 lutego 2012 r. nr [....] w przedmiocie uznania zarzutu na postępowanie egzekucyjne za nieuzasadnione I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu pierwszej instancji, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego kwotę 100 zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta postanowieniem nr [...] z dnia [...] 2012r. znak: [...], wydanym na podstawie art. 34 § 1 i 2 w zw. z art. 17 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005r. nr 229, poz. 1954 ze zm.) oraz na podstawie art. 124 kpa - po ponownym rozpatrzeniu sprawy uznał za nieuzasadniony zarzut J. S. dotyczący tytułu wykonawczego nr [...], obejmującego opłatę dodatkową za nieopłacony postój pojazdu samochodowego nr rej. [...] w strefie płatnego parkowania w K w dniu [...] 2006r.
W piśmie z dnia 11 sierpnia 2011 r. J. S. podniósł zarzut, o którym mowa w art. 33 pkt 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tj. wykonania lub umorzenia w całości albo w części obowiązku, przedawnienie, wygaśnięcie albo nieistnienie obowiązku. Organ wyjaśnił w uzasadnieniu postanowienia, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania (art. 13 ust. 1 pkt 1), zaś obowiązującą w dacie wystąpienia zdarzenia uchwałą nr [...] Rady Miasta z dnia [...] 2003r. określono wysokości i rodzaje opłat za postój w strefie dla poszczególnych grup użytkowników pojazdów. Stosownie do tej uchwały każdorazowy postój bez wniesionej opłaty lub ważnego abonamentu postojowego obliguje właściciela pojazdu do uiszczenia opłaty dodatkowej w wysokości 50 zł. Regulacje te dotyczyły również osób niepełnosprawnych, dla których ww. uchwałą ustanowiono stawkę miesięcznego abonamentu postojowego w wysokości 2,50 zł. Natomiast posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności, jak również karty postojowej osoby niepełnosprawnej, nie zwalniało z obowiązku uiszczania opłat za parkowanie, a jedynie uprawniało do poruszania się pojazdem po strefie niedostępnej dla innych użytkowników pojazdów, jak również do korzystania z miejsc parkingowych przeznaczonych dla inwalidów. Jednak każdorazowy postój w strefie oznaczonej znakiem D-44, również na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, zobowiązywał do wniesienia opłaty za postój, albowiem uchwała nie przewidywała zwolnienia z opłat dla osób niepełnosprawnych. Prezydent wyjaśnił też, że bez znaczenia w przedmiocie opłat są okoliczności postoju pojazdu (w tym również zdarzenia losowe), gdyż każdy postój w strefie płatnego parkowania bez względu na jego przyczynę podlega opłacie.
