Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 r., sygn. II SA/Ol 130/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2013 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie przyznania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Komendant Powiatowy Policji w B. - po rozpatrzeniu wniosku R. S. - odmówił mu przyznania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego. W uzasadnieniu wskazano, iż zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy o Policji pomoc finansowa przysługuje według celowości, a mianowicie na uzupełnienie lokalu. W ocenie organu wnioskodawca nie spełnia warunków cytowanej ustawy, gdyż na dzień złożenia wniosku, tj. 11 października 2012r. posiadał zabezpieczoną potrzebę mieszkaniową. Jak wynika bowiem z akt sprawy w dniu 14 września 2012r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w B. wydał decyzję o zakończeniu budowy domu mieszkalnego jednorodzinnego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania, zaś o decyzji tej wnioskodawca został poinformowany przez organ w dniu 1 października 2012r.
R. S. złożył odwołanie od powyższej decyzji, wnosząc o jej uchylenie w całości i przyznanie wnioskowanej pomocy finansowej. W uzasadnieniu odwołujący się podniósł, iż działkę budowlaną wraz z rozpoczętą budową domu jednorodzinnego w miejscowości R., gmina S. nabył wraz z żoną w dniu 23 kwietnia 2009r. W związku z tym, iż zostały wykonane wszystkie założenia projektu budowlanego, stosownie do przepisów Prawa budowlanego, dokonał zgłoszenia Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego w B. zakończenia budowy oraz zamiaru przystąpienia do użytkowania budynku. W dniu 1 października 2012r. został poinformowany o przyjęciu zgłoszenia i braku sprzeciwu, jednakże nie mógł od razu zamieszkać z powodu prac wykończeniowych zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku. Dopiero w dniu 8 listopada 2012r. został zameldowany wraz z żoną i synem w domu w R., co potwierdza również fakt, iż jeszcze za październik składał oświadczenie w zakresie zwrotu kosztów dojazdu do pracy z poprzedniego miejsca zamieszkania, tj. miejscowości M. Nieuprawnione jest zatem twierdzenie, że na dzień złożenia wniosku, a więc 11 października 2012r. miał zaspokojone potrzeby mieszkaniowe. Dodał przy tym, że w dniu 21 kwietnia 2010r. na budowę domu zaciągnął wieloletni kredyt w wysokości 149 000 zł. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych odwołujący wskazał, iż przepisy ustawy o Policji nie przewidują wobec policjanta, który spełnił przesłanki uzyskania pomocy finansowej, wygaśnięcia tego prawa na skutek upływu czasu, ani też zrealizowania celu, na jaki jest przeznaczona, przed złożeniem wniosku o jej przyznanie. Nie został bowiem określony czas, w którym policjant powinien wystąpić o przyznanie pomocy finansowej. Ponadto stosownie do treści rozporządzenia w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez policjantów jako jeden z dokumentów potwierdzających fakt ubiegania się o pomoc finansową wskazana jest umowa kupna lokalu (domu jednorodzinnego), którą należy dołączyć do wniosku o przyznanie pomocy finansowej. Tymczasem w myśl stanowiska zaprezentowanego przez organ w kwestionowanej decyzji policjant, składając wniosek z aktem notarialnym kupna gotowego domu lub mieszkania, nie uzyskałby już pomocy finansowej, bowiem w tym momencie posiadałby zaspokojone potrzeby mieszkaniowe. Należy zatem przyjąć szerokie rozumienie pojęcia pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, obejmujące również spłatę zobowiązań finansowych, zaciągniętych w związku z nabyciem lokalu mieszkalnego lub domu przez policjanta, co wiąże się również z celem powoływanych przepisów, którym jest zapewnienie funkcjonariuszowi odpowiedniego lokum. Tym samym w ocenie odwołującego się zarówno obecnie, jak i w momencie składania wniosku spełniał on warunki do uzyskania pomocy finansowej przysługującej na podstawie art. 94 ust. 1 ustawy o Policji.
