Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 kwietnia 2013 r., sygn. I SA/Wa 2234/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tomasz Szmydt Sędziowie: sędzia WSA Joanna Skiba (spr.) sędzia WSA Przemysław Żmich Protokolant referent stażysta Tomasz Noske po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi M.D. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę.
Uzasadnienie
Orzeczeniem Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w G. z dnia [...] października 1956 r., nr [...] wydanym na podstawie art. 1 - 3 dekretu z dnia 5 września 1947 r. o przejściu na własność państwa mienia pozostałego po osobach przesiedlonych do Z.S.R.R. (Dz. U. R.P. nr 59, poz. 318) i art. 1 - 4 dekretu z dnia 27 lipca 1949 r. o przejęciu na własność Państwa nie pozostających w faktycznym władaniu właścicieli nieruchomości ziemskich położonych w niektórych powiatach województwa białostockiego, lubelskiego, rzeszowskiego i krakowskiego (Dz. U. R.P. nr 46, poz. 339) stwierdzono przejście na własność Skarbu Państwa nieruchomości ziemskich położonych we wsi L. , stanowiącej w dacie przejęcia własność A. i J. D.
Z wnioskiem o stwierdzenie nieważności wymienionego orzeczenia w części dotyczącej przejęcia nieruchomości należącej do A. D. i J. D. wystąpił M. D. jako spadkobierca poprzednich właścicieli.
Decyzją z dnia [...] października 2007 r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w N. orzekło o stwierdzeniu nieważności ww. orzeczenia z dnia [...] października 1956 r. w części dotyczącej przejęcia przez Skarb Państwa nieruchomości położonej we wsi L., stanowiącej w dacie przejęcia własność małżonków A. i J. D.
W uzasadnieniu wskazano, że w orzeczeniu tym brak jest prawidłowego określenia przedmiotu przejęcia nieruchomości ziemskich stanowiącego osnowę decyzji w rozumieniu art. 75 ust. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu administracyjnym (Dz. U. nr 36, poz. 341 z późn. zm.), które należy ocenić jako rażące naruszenie art. 1, 2 i 3 dekretu z dnia 27 lipca 1949 r. Kolegium wskazało, że wydane w wyniku tej delegacji przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 16 września 1950 r. w sprawie sposobu określania przejmowanych na własność Państwa nieruchomości ziemskich w razie gdy ich granice zostały zatarte oraz trybu postępowania w przypadku, gdy właściciel nieruchomości jest nieznany (Dz. U. nr 45, poz. 416) w § 1 wskazywały, że musi nastąpić określenie przejmowanych gruntów, czy to przez opis granic zespołów gruntów składających się na przejmowaną nieruchomość, czy przez wymienienie sąsiadujących nieruchomości o ustalonych granicach, które otaczają ten zespół gruntów. A zatem, brak określenia w osnowie decyzji przedmiotu przejęcia ocenić należy jako rażące naruszenie art. 75 ust. 1 rozporządzenia o postępowaniu administracyjnym, bowiem prowadziło ono do nie wykonalności takiej decyzji i nie mogło być tytułem wykonawczym skierowanym na odebranie nieruchomości. Kolegium jednocześnie wyjaśniło, że po wnikliwej analizie przedmiotowego orzeczenia doszło do przekonania, że orzeczenie to nie wywołało nieodwracalnych skutków prawnych, które wskazywałyby na konieczność wydania decyzji w trybie art. 158 § 2 k.p.a. w związku z art. 156 § 2 k.p.a.
