Wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2013 r., sygn. III SA/Wa 2565/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj, Sędziowie Sędzia WSA Maciej Kurasz, Sędzia WSA Jarosław Trelka (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Agata Próchniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 marca 2013 r. sprawy ze skargi R. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych. oddala skargę
Uzasadnienie
R.S.A. z siedzibą w W. (zwana dalej "Spółką" lub "Skarżącą") w dniu 29 grudnia 2011 r. wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Skarżąca jako podstawę swojego wniosku wskazała art. 72 § 1 pkt 2, art. 75, art. 76 § 1, art. 77 § 1 pkt 2, art. 77b § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, art. 1 ust. 1 pkt 2, art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k, art. 1 ust. 3 pkt 2, art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. oraz art. 7 ust 1 Dyrektywy 69/335/EWG Rady z dnia 17 lipca 1969 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. U. WE z 1969 r. L 249, ze zm., zwanej dalej "Dyrektywą 69/335/EWG"). Żądana nadpłata wynikała, według wniosku, z podwyższenia kapitału zakładowego Spółki w dniu 21 sierpnia 2006 r., z kwoty [...] zł do kwoty [...] zł, w drodze emisji 8 800 nowych akcji imiennych serii L, o wartości nominalnej 9 090 zł każda. Od ww. czynności notariusz pobrał 0,5% podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 399 870 zł, wyliczonego od podstawy opodatkowania - kwoty, o jaką podwyższono kapitał.
W ocenie Skarżącej pobranie przez notariusza podatku od podwyższenia kapitału zakładowego było niezasadne, ponieważ unormowania ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych są niezgodne z Dyrektywą 69/335/EWG. Obowiązująca w dniu 1 lipca 1984 r. ustawa z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 1975 r. nr 45, poz. 226) nie przewidywała bowiem opodatkowania wkładów wnoszonych do spółek akcyjnych, co oznaczało, zdaniem Spółki, że Polska od dnia akcesji do Unii Europejskiej powinna zwolnić wkłady wnoszone do spółek akcyjnych od podatku od czynności cywilnoprawnych.
