Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 maja 2013 r., sygn. II SA/Op 87/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Janowska Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk - spr. Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 maja 2013 r. sprawy ze skargi Ł. P. na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 21 grudnia 2012 r., nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Namysłowskiego z dnia 29 sierpnia 2012r., nr [...], 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości, 3) zasądza od Wojewody Opolskiego na rzecz skarżącego Ł. P. kwotę 500 (pięćset) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej w niniejszej sprawie przez Ł. P. jest decyzja Wojewody Opolskiego z dnia 21 grudnia 2012 r., nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Starosty Namysłowskiego z dnia 29 sierpnia 2012 r., nr [...], zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] w miejscowości [...], [...], działka nr A, obręb [...].
Wniesienie skargi poprzedziło postępowanie o następującym przebiegu:
Wnioskiem z dnia 8 kwietnia 2010 r., "A" Spółka z o.o. z siedzibą w [...] - powołując się na przepis art. 32 i art. 33 Prawa budowlanego - wniosła o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...], składającej się ze stalowej wieży kratowej o wysokości 60 m z antenami sektorowymi i radioliniowymi, urządzeniami sterującymi pracą anten oraz przyłączem energetycznym, na działce ewidencyjnej nr A, w obrębie [...], [...].
Na wezwanie organu, powyższy wniosek Spółka uzupełniła pismem z 17 czerwca 2010 r., w którym oświadczyła, że planowana inwestycja nie jest zaliczana do inwestycji mogących (zawsze lub potencjalnie) oddziaływać na środowisko.
W dniu 16 sierpnia 2010 r. Starosta Namysłowski wydał decyzję nr [...] zatwierdzająca projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę wskazaną we wniosku, według projektu budowlanego. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ dokonał oceny zgodności inwestycji z planem miejscowym, który dopuszcza lokalizację przedmiotowej stacji na terenie wnioskowanym przez inwestora. Na podstawie przeprowadzonej analizy przewidywalnych rozkładów pól elektromagnetycznych w płaszczyźnie poziomej i pionowej dla anten sektorowych (o mocy promieniowania izotopowego dla 3 anten po 1706 W) montowanych na stalowej wieży na wysokości 55,5 m n.p.t. przyjął, że zgodnie ze standardami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwziąć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 257, poz. 2573 z późn. zm. - zwanego w skrócie rozporządzeniem z 2004 r.), przedmiotowa stacja bazowa nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których jest wymagane lub może być wymagane sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko. W kwestii natomiast określenia obszaru oddziaływania inwestycji organ wskazał, że w obszarze oddziaływania projektowanej stacji bazowej znajdować się będą tylko te nieruchomości, które objęte są działaniem pól elektromagnetycznych o przekroczonych dopuszczalnych poziomach emitowanych przez anteny sektorowe montowane na przedmiotowej stalowej wieży. Przyjął, że w przypadku projektowanej stacji pola elektromagnetyczne o wartościach mocy równej lub większej 0,1 W/m² swoim zasięgiem obejmą tylko działki nr F, H, G i A.
