Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 czerwca 2013 r., sygn. II SAB/Lu 146/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Witold Falczyński, Sędzia NSA Krystyna Sidor, Protokolant Referent Marzena Okoń, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 czerwca 2013 r. sprawy ze skargi J. J., K. T. i I. T. - wspólników [...] s.c. z siedzibą w [...] na bezczynność Dyrektora [...] w [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. zobowiązuje Dyrektora [...] w [...] do załatwienia wniosku J. J., K. T. i I. T. - wspólników [...] s.c. z siedzibą w [...] z dnia 14 grudnia 2012 r. w terminie 14 dni od daty zwrotu akt administracyjnych sprawy po uprawomocnieniu się wyroku; II. stwierdza, że bezczynność Dyrektora [...] w [...]nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. zasądza od Dyrektora [...] w [...]na rzecz J.J., K. T. i I. T. - wspólników [...] s.c. z siedzibą w [...] kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W piśmie z dnia 14 grudnia 2012r. pełnomocnik J. .J, K. T. i I. T. - wspólników spółki cywilnej C. E. A. - W. domagał się od Dyrektora Przedszkola Miejskiego Nr [...] w C. udzielenia informacji publicznej, dotyczącej wskazania podmiotu gospodarczego z określeniem jego pełnej nazwy oraz adresu, który w przedszkolu organizował zajęcia dodatkowe ( języki obce, zajęcia taneczne, gimnastyka korekcyjna ) w roku szkolnym 2012/2013 oraz wniósł o przesłanie kserokopii zawartej z nim umowy. Dyrektor Przedszkola pismem z dnia [...] odmówił udzielenia żądanych informacji, argumentując, że nie stanowią one informacji publicznej, a przedszkole nie jest kompetentne do wydawania decyzji administracyjnych w przedmiocie zgody lub odmowy wydania zgody w kwestii informacji publicznej. Według niego spraw indywidualnych, wynikających ze sporu na tle zawartego przez strony kontraktu nie można kwalifikować jako informacji publicznej w rozumieniu art. 1 i 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej i żądać w tym trybie danych dotyczących sytuacji majątkowej kontrahenta. Wobec powyższego pełnomocnik wspólników zwrócił się o interwencję w tej sprawie do Prezydenta Miasta, ten jednak w piśmie z dnia 26 lutego 2013r. uznał, że decyzje o rodzaju zajęć dodatkowych odbywających się w przedszkolach miejskich oraz wybór podmiotu gospodarczego, który je organizuje podejmują rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola. W tej sytuacji wspólnicy złożyli skargę na bezczynność dyrektora przedszkola do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem pełnomocnika skarżących w świetle art. 39 ustawy o systemie oświaty dyrektor przedszkola jest organem, który kieruje jego bieżącą działalnością i jest upoważniony do udzielania informacji publicznej. Jest on też odpowiedzialny za zorganizowanie pracy przedszkola w danym roku przedszkolnym, a co za tym idzie, dysponuje wszelką wiedzą na temat planowanych i organizowanych zajęć na terenie przedszkola. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych pełnomocnik dowodził, że żądane informacje miały charakter informacji publicznej i nie było podstaw do odmowy ich udostępnienia. Podkreślił, że Rada Rodziców nie jest organizacją społeczną uprawnioną do występowania w postępowaniu sądowo - administracyjnym, jest natomiast organem społecznym reprezentującym rodziców dzieci, które uczęszczają do przedszkola, ale tylko wewnątrz systemu oświaty. W jego ocenie także środki gromadzone przez Radę są środkami przedszkola i mogą zostać przeznaczone jedynie na jego potrzeby. Są środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ustawy o finansach publicznych.
