Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 czerwca 2013 r., sygn. III SA/Po 1200/12
Dnia 5 czerwca 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz M. Geremek Sędziowie WSA Barbara Koś (spr.) WSA Małgorzata Górecka Protokolant: sekr. sąd. Anna Zys-Ruszkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 czerwca 2013 roku przy udziale sprawy ze skargi A. G. i W. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 7 września 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia łącznego zobowiązania pieniężnego dotyczącego podatku rolnego i podatku od nieruchomości za 2011 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 23 lutego 2012 r., nr [...] Wójt Gminy, działając na podstawie art. 2-4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.), art. 1, art. 3, art. 4 ust. 1, art. 6 ust 1 i art. 6c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), art. 13 § 1 pkt 1 i art. 21 § 1 pkt 2 i § 5 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz uchwały nr [...] Rady Gminy z dnia 29.10.2010 r. w sprawie podatku rolnego i uchwały nr [...] Rady Gminy z dnia 12 Iistopada 2010 r. w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości, ustalił A. G. i W. G. łączne zobowiązanie pieniężne za rok 2011 w kwocie [...] zł, tj. z tytułu podatku rolnego w kwocie [...] zł oraz podatku od nieruchomości w kwocie: [...] zł.
W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy I instancji wyjaśnił, że podatnicy odmówili wypełnienia informacji podatkowej. Dlatego organ ustalił na podstawie wypisu z rejestru gruntów, że A. G. i W. G. są właścicielami gruntów rolnych o powierzchni 269,1110 ha fizycznych, budynku mieszkalnego o powierzchni 124 m2 oraz budynku mieszkalnego o powierzchni 90 m2. Zgodnie z informacją Starostwa Powiatowego w S. stan taki utrzymywał się przez cały 2011 rok. W związku z powyższym organ przyjął powyższe dane do podstawy opodatkowania. Natomiast przyjęte stawki podatkowe wynikają z powołanych w sentencji decyzji uchwał Rady Gminy S. Jednocześnie organ wyjaśnił, że nie uwzględnił stanowiska podatników, aby odliczyć z podstawy opodatkowania grunty zajęte na potrzeby budowy linii energetycznej. Organ powołał się w tym zakresie na art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym i art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, z których wynika, że podatnikami podatku rolnego i podatku od nieruchomości są osoby fizyczne będące właścicielami gruntu rolnego i nieruchomości. Powołana przez podatników decyzja Starosty z dnia 15 marca 2010 r. o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości gruntowej w obrębie wsi C. stanowiącej współwłasność W. G. i A. G. skutkowała wydanie zezwolenia Spółce A na założenie i przeprowadzenie dwutorowej linii elektroenergetycznej, jak również dawała prawo wstępu na nieruchomość w celu wykonania prac budowlano - montażowych związanych z przebudową linii oraz zobowiązywała Spółkę A do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego oraz do wypłacenia odszkodowania, którego wartość zgodnie z przepisami zostanie wyliczona po zakończeniu inwestycji. Decyzja ta nie pozbawiła jednak A. G. i W. G. prawa własności ww. gruntów i tym samym to oni są zobowiązani do uiszczania należnego podatku od tych gruntów.
