Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 123/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA - Zbigniew Łoboda, Sędziowie: Sędzia WSA - Ewa Kamieniecka, Sędzia WSA - Jadwiga Danuta Mróz (sprawozdawca), Protokolant: Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 lipca 2013 r. sprawy ze skargi J. S. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie: podatku akcyzowego za wrzesień 2007 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi J. S. (dalej: podatniczka, strona skarżąca) jest wskazana w sentencji decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...], nr [...], określającą zobowiązanie w podatku akcyzowym za wrzesień 2007 roku w wysokości 25.434 zł.
Powyższe rozstrzygnięcie wydane zostało w oparciu o następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Podatniczka w 2007 r. roku prowadziła działalność gospodarczą w zakresie obrotu olejem opałowym lekkim, w ramach czego dokonywała jego sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
W toku kontroli w zakresie rozliczeń z budżetem państwa z tytułu podatku akcyzowego w związku z dokonywanym obrotem olejem opałowym w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 r. organ podatkowy I instancji ustalił, że podatniczka we wrześniu 2007 r. sprzedała 14.717 litrów oleju opałowego w 9 transakcjach na podstawie paragonów. Zakwestionował zastosowanie preferencyjnej stawki w podatku akcyzowym w odniesieniu do 12.717 litrów. W związku z tym, Naczelnik Urzędu Celnego we W. wydał wskazaną na wstępie decyzję określającą zobowiązanie w podatku akcyzowym za wrzesień 2007 r.
Powyższe rozstrzygnięcie, po rozpoznaniu odwołania, Dyrektor Izby Celnej we W. zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy.
W uzasadnieniu decyzji wskazał, że w toku postępowania, przeprowadzonego przez organ I instancji, a następnie uzupełniająco w postępowaniu odwoławczym, dokonano weryfikacji przede wszystkim transakcji sprzedaży oleju na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Organ I instancji występował do właściwych urzędów prowadzących ewidencje ludności o potwierdzenie danych osobowo-adresowych zawartych w treści oświadczeń o nabyciu oleju na cele opałowe. Następnie kierował pisma na adresy podane na oświadczeniach z zapytaniem, czy dane osoby mieszkały pod tym adresem w 2007 r. i czy pod danym adresem znajdowało się urządzenie grzewcze zasilane olejem opalowym, zakupionym w firmie podatniczki. W odniesieniu do osób, których danych personalnych nie potwierdziły właściwe urzędy, dokonano sprawdzenia poprawności numeru PESEL/ NIP poprzez Służbę Dyżurną Izby Celnej, ewentualnie internetowy kalkulator poprawności numerów PESEL i NIP. W poszczególnych przypadkach dokonywane były oględziny miejsc odpowiadających danym adresowym zawartym w oświadczeniach o nabyciu oleju. Przesłuchano również kilka osób figurujących jako nabywcy oleju, w tym na skutek wniosku dowodowego strony.
