Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 września 2013 r., sygn. I SA/Ol 347/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ryszard Maliszewski, Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Piskozub, sędzia WSA Wojciech Czajkowski (sprawozdawca),, Protokolant specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 26 września 2013r. sprawy ze skarg spółki A na decyzje Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" o nr "[...]", nr "[...]", nr "[...]", nr "[.]", nr "[...]" i nr "[...]" w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku od gier na automatach o niskich wygranych za miesiące: sierpień i wrzesień 2010r., czerwiec i lipiec 2011r. oraz kwiecień i styczeń 2010r. oddala skargi
Uzasadnienie
Zaskarżonymi decyzjami z dnia "[...]" (sygn. akt od I SA/Ol 347/13 i I SA/Ol 348/13) oraz z dnia "[...]" (sygn. akt od I SA/Ol 349/13 do I SA/Ol 352/13), Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzje Naczelnika Urzędu Celnego z dnia "[...]" w przedmiocie określenia Spółce A z siedzibą we W. zobowiązań w podatku od gier na automatach o niskich wygranych za styczeń, kwiecień, sierpień i wrzesień 2010 r. oraz czerwiec i lipiec 2011 r..
Z przedstawionego w uzasadnieniach tych decyzji stanu faktycznego wynika, że prowadząc na terenie województwa "[...]" działalność w zakresie gier hazardowych na automatach o niskich wygranych, Spółka złożyła deklaracje dla podatku od gier (POG-4) za ww. okresy wraz z załącznikami POG-4/R przeznaczonymi dla podatników podatku od gier urządzających gry na automatach o niskich wygranych i opłacających podatek od gier w formie zryczałtowanej. W deklaracjach tych Spółka wykazała łączną liczbę automatów o niskich wygranych podlegających opodatkowaniu w ilości: 12 sztuk za styczeń 2010 r., 14 za kwiecień 2010 r., 13 za sierpień 2010 r., 11 za wrzesień 2011 r. oraz 12 sztuk za czerwiec i lipiec 2011 r., deklarując od każdego automatu zryczałtowany podatek do zapłaty według stawki, w wysokości 2.000 zł.
W dniu 31 października 2012 r. Spółka złożyła korekty w/w deklaracji, w których wykazała taką samą ilość automatów, natomiast podatek do zapłaty obliczyła według stawki stanowiącej równowartość kwoty 180 euro od każdego automatu. Wnosząc pismem z dnia 26 października 2012 r. o zwrot na rachunek bankowy nadpłaty podatku od gier za ww. okresy wraz z oprocentowaniem, podniosła, że wykazywała błędnie w deklaracjach podatek do zapłaty na podstawie i w wysokości wynikającej z art. 139 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), dalej: "ustawa o grach hazardowych", zamiast na podstawie art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.), dalej: "ustawa o grach i zakładach wzajemnych". Spółka podała, że posiada zezwolenie na urządzanie i prowadzenie gier na automatach o niskich wygranych, które zostało wydane na podstawie ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Powołała się na wydane w dniu 19 lipca 2012 r. orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: "TSUE") w połączonych sprawach C-213/11, C-214/11 i C-217/11, w którym dokonano wykładni przepisów Dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. U. L 204 z 21.7.1998, str. 37), dalej jako: "Dyrektywa 98/34/WE". Jak podniosła strona, powołanym wyżej orzeczeniem TSUE potwierdził, że ustawa o grach hazardowych powinna podlegać notyfikacji Komisji Europejskiej, a niedopełnienie przez Rzeczpospolitą Polską tego obowiązku stanowi naruszenie przepisów Dyrektywy 98/34/WE, które jest równoznaczne z zakazem ich stosowania przez państwo wobec jednostek. Zasada ta znajduje również zastosowanie do przepisów prawa podatkowego, w odniesieniu do których nie można wykluczyć technicznego charakteru. W związku z powyższym strona wniosła o stosowanie wobec niej zasad uiszczenia podatku od gier według obowiązującej przed dniem 1 stycznia 2010 r. ustawy o grach i zakładach wzajemnych, tj. w wysokości 180 euro od każdego automatu.
