Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 września 2013 r., sygn. V SA/Wa 2953/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Piotr Piszczek, Sędzia WSA - Joanna Zabłocka (spr.), Sędzia WSA - Michał Sowiński, Protokolant spec. - Justyna Macewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 września 2013 r. sprawy ze skargi K. W. na rozstrzygnięcie zawarte w piśmie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia ... sierpnia 2012 r. nr ... w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej ze środków unijnych 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie zawarte w piśmie z dnia ... sierpnia 2012 r. nr ...; 2. zasądza na rzecz K. W. od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kwotę ... zł (... złotych).
Uzasadnienie
W dniu 5 maja 2009 r. do Małopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wpłynął wniosek K. W. o przyznanie pomocy w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" objętego PROW na lata 2007-2013.
Wnioskodawcy odmówiono przyznania pomocy, a następnie w wyniku analizy wezwania do usunięcia naruszenia prawa przywrócono wniosek do dalszej oceny. Sytuacja przywracania wniosku do dalszej oceny miała miejsce czterokrotnie.
Następnie pismem P-9/135 z dnia 31 sierpnia 2012 r. po raz piąty odmówiono wnioskodawcy przyznania pomocy. Tym razem pismem z dnia 29 listopada 2012 r. Prezes ARiMR podtrzymał rozstrzygnięcie o odmowie przyznania pomocy.
Jako przyczynę odmowy przyznania wnioskowanej pomocy wskazano niespełnienie kryterium dostępu określonego w §4 pkt 1 lit.a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz.U. Nr 139, poz. 883 ze zm., dalej: rozporządzenie MRiRW), czyli braku statusu mikroprzedsiębiorcy w dwóch kolejnych latach liczonych w ramach 3-letniego okresu referencyjnego. Agencja ustaliła, że przedsiębiorstwo wnioskodawcy zalicza się do przedsiębiorstw typu "partnerskie". Jak wynika z uzasadnienia rozstrzygnięcia, przedsiębiorstwa partnerskie brane pod uwagę przy ustalaniu statusu przedsiębiorstwa wnioskodawcy to: przedsiębiorstwo wnioskodawcy stanowiące jednoosobową działalność gospodarczą działające pod firmą Novum V, oraz dwie spółki cywilne, w których K. W. posiada udziały: Novum s.c., gdzie udział K.W. wynosi 50% i Novum I s.c., gdzie udział K. W. wynosi 36%.
