Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 9 października 2013 r., sygn. II SA/Bd 749/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jarosław Wichrowski (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Wojciech Jarzembski Sędzia WSA Małgorzata Włodarska Protokolant Katarzyna Kloska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 października 2013 r. sprawy ze skargi spółki G. w N. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] października 2012 r. znak [...] Dyrektor Izby Celnej w T., działając na podstawie art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz 749) w związku z art. 59 pkt 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm., dalej jako u.g.h.), cofnął G. Sp. z o.o. w N. zezwolenie udzielone przez Dyrektora Izby Skarbowej w B. decyzją nr [...] z dnia [...].11.2007 r. na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie województwa k.-p. w części dotyczącej miejsca urządzania gier na automatach o niskich wygranych wskazanego w punkcie II, pod numerem porządkowym [...] zezwolenia, tj. "B."
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że z ustaleń dokonanych przez Naczelnika Urzędu Celnego w B. wynika, iż przerwa w wykonywaniu działalności przez cały okres, na jaki zostało udzielone zezwolenie, wynosi 31 miesięcy i 22 dni.
Zgodnie z art. 59 pkt 4 u.g.h. organ właściwy w sprawie udzielenia koncesji lub zezwolenia, w drodze decyzji, cofa koncesję lub zezwolenie, w całości lub w części, w przypadku zaprzestania lub niewykonywania przez okres dłuższy niż 6 miesięcy działalności objętej koncesją lub zezwoleniem, chyba że niewykonywanie tej działalności jest następstwem działania siły wyższej.
W dniu [...].06.2012 r. wpłynęło pismo strony, w którym wyjaśniła ona, że przyczyną zaprzestania wykonywania działalności w przedmiotowym punkcie gier jest okoliczność "niezrealizowania swoich obowiązków przez podmioty wykonujące władztwo administracyjne - na co Spółka nie miała żadnego wpływu". Co najmniej od połowy 2009 r., przez ponad 2 lata, upoważnione przez Ministra Finansów jednostki badające, kompetentne do prowadzenia poprzedzających rejestrację badań automatów do gier o niskich wygranych, nie realizowały swoich obowiązków, efektem czego spółka nie mogła wprowadzić do obrotu nowych urządzeń - w miejsce starych i wyeksploatowanych lub zniszczonych, czy uszkodzonych. Konsekwencją tego był brak urządzeń gotowych do eksploatacji we wskazanych przez organ punktach gier - spółka nie miała wystarczającej ilości zarejestrowanych, sprawnych automatów do gier o niskich wygranych, by uruchomić je w przedmiotowych lokalizacjach.
