Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 października 2013 r., sygn. II SA/Ol 832/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 października 2013 r. sprawy ze skargi TOI TOI Polska Sp. z o.o. w Warszawie na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 25 lipca 2013 r., nr SKO.63.13.2012 w przedmiocie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz skarżącej TOI TOI Polska Sp. z o.o. w Warszawie kwotę 1057 zł (słownie: tysiąc pięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Prezydenta "[...]" zezwolił Spółce A na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Miasta "[...]". Określając wymagania w zakresie jakości usług objętych zezwoleniem ustalono, że: usługi należy wykonywać z zachowaniem najwyższych jakościowo osiągnięć techniki, w szczególności bez zagrożenia dla zdrowia ludzkiego oraz bez stosowania procesów lub metod, które mogą być szkodliwe dla środowiska; przy świadczeniu usługi należy przestrzegać przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i przepisów z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej, a w szczególności: zawierać umowy z właścicielami (zarządcami, użytkownikami) nieruchomości w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz prowadzić rejestr świadczonych usług; należy wystawiać dowody z wykonanej usługi w zakresie objętym zezwoleniem z uwzględnieniem lokalizacji opróżnianego zbiornika i jego właściciela, daty wykonania usługi, ilości nieczystości ciekłych zrzuconych do punktu zlewnego; do transportu nieczystości ciekłych należy wykorzystywać sprzęt wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia; sprzęt ten należy utrzymać w czystości i sprawności technicznej; winien być on oznakowany w sposób umożliwiający identyfikację oraz nie może powodować zanieczyszczenia miejsca odbioru i trasy wywozu; transport nieczystości ciekłych należy prowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; należy sporządzać i przekazywać do Wydziału Mienia Komunalnego Urzędu Miasta w "[...]" wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi zawarto umowy oraz wykaz właścicieli z którymi umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły; wykaz powinien zawierać: imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości, adres właściciela nieruchomości, adres nieruchomości; w terminie do końca miesiąca po każdym kwartale należy przesłać informacje dotyczącą ilości i rodzaju nieczystości ciekłych odebranych z terenu miasta "[...]". Ponadto w decyzji ustalono, że nieczystości ciekłe należy zrzucać wyłącznie do punktu zlewnego zlokalizowanego przy "[...]" w "[...]", na podstawie zawartej umowy z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji i na warunkach w niej określonych; w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem należy umyć oraz dokonać dezynfekcji używanych pojazdów; należy niezwłocznie zgłaszać Prezydentowi Miasta "[...]" wszelkie zmiany danych określonych w decyzji. Pouczono, że w przypadku naruszenia warunków zezwolenia może zostać ono cofnięte bez odszkodowania w trybie art. 9 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jednocześnie organ odstąpił od sporządzenia uzasadnienia, wskazując że uwzględnia ona wniosek strony w całości.