Wyrok WSA w Lublinie z dnia 27 listopada 2013 r., sygn. I SA/Lu 722/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), Sędziowie WSA Halina Chitrosz, NSA Anna Kwiatek, Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Kożuch, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 27 listopada 2013 r. spraw ze skarg E. Sp. z o.o. na decyzje Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od gier za grudzień 2010 r. oraz z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nadpłaty podatku od gier za grudzień 2010 r. oddala skargi.
Uzasadnienie
Zaskarżonymi decyzjami z dnia 26 kwietnia 2013r. oraz z dnia 17 czerwca 2013r., po rozpatrzeniu odwołań A. z siedzibą we W. od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego odpowiednio z dnia 29 stycznia 2013r. określającej zobowiązanie podatkowe w podatku od gier za miesiąc grudzień 2010r. w wysokości 58.000,00 zł oraz z dnia 19 marca 2013r. odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za miesiąc grudzień 2010r. w wysokości 37.527,74 zł, Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy rozstrzygnięcia organu I instancji.
Z uzasadnień zaskarżonych decyzji oraz akt wynika, że do organu I instancji wpłynęła deklaracja spółki dla podatku od gier POG-4 wraz z załącznikiem POG-4/R za miesiąc grudzień 2010r., w której zadeklarowała podatek od gier w wysokości 58.000,00 zł. Ponadto w załączniku POG-4/R, wykazała w miesiącu grudniu 29 automatów do gier o niskich wygranych, które podlegały opodatkowaniu w danym okresie rozliczeniowym.
W dniu 2 listopada 2012r. do organu I instancji wpłynął wniosek o zwrot nadpłaty w podatku od gier wraz z korektą deklaracji za miesiąc grudzień 2010r., w której spółka zadeklarowała podatek od gier w wysokości 20.472,00 zł. Korekta została oparta na wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE") z dnia 19 lipca 2012r. oraz uzasadnieniu, że art. 139 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r., Nr 2001, poz. 1540, zwanej dalej: "u.g.h.") nie może stanowić podstawy nałożenia obowiązku podatkowego na jednostkę, z uwagi na swoją bezskuteczność w krajowym porządku prawnym, z powodu braku notyfikacji tego przepisu Komisji Europejskiej. Spółka wskazała także na skutki gospodarcze wprowadzenia zryczałtowanej stawki podatku od gier w wysokości 2 000 zł od każdego automatu do gier o niskich wygranych.
