Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 listopada 2013 r., sygn. II SA/Ol 911/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2013 r. sprawy ze skargi R.B. na uchwałę Rady Gminy z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie wygaśnięcia mandatu wójta oddala skargę. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Uchwałą nr XXVII/155/2013r. z dnia 26 września 2013 r., Rada Gminy Banie Mazurskie, działając na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. z 2010 r.
Nr 176, poz. 1191 z późn. zm.), w związku z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca
1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U.
z 2010 r. Nr 176, poz. 1190 z późn. zm.) i art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113 z późn. zm.), stwierdziła wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Banie Mazurskie, R.B., wskutek utraty prawa wybieralności.
W uzasadnieniu uchwały podano, że w przypadku utraty przez wójta prawa wybieralności rada gminy zobowiązana jest podjąć w terminie miesiąca uchwałę stwierdzającą wygaśnięcie mandatu. W dniu 24 września 2013 r., do Przewodniczącej Rady Gminy Banie Mazurskie wpłynęło orzeczenie Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z dnia 4 września 2013 r., sygn. akt II AKa 115/13 oraz orzeczenie Sądu Okręgowego w Białymstoku III Wydział Karny z dnia 27 marca 2013 r., sygn. akt III K 194/11. Sąd Okręgowy uznał, że R.B. w związku z pełnieniem funkcji publicznej radnego Rady Gminy Banie Mazurskie złożył w dniu 31 grudnia 2007 r. niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne i orzekł wobec lustrowanego utratę prawa wybieralności w wyborach do Sejmu, Senatu i Parlamentu Europejskiego oraz w wyborach powszechnych organu i członka organu jednostki samorządu terytorialnego oraz organu jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego, której obowiązek tworzenia wynika z ustawy, na okres 4 lat. Ponadto Sąd ten orzekł wobec lustrowanego zakaz pełnienia funkcji publicznej, o której mowa w art. 4 pkt 2-57 cytowanej ustawy na okres 4 lat. Sąd Apelacyjny w Białymstoku, po rozpoznaniu apelacji R.B., utrzymał w mocy zaskarżone orzeczenie.
