Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. I SA/Lu 720/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Czajecka-Szpringer, Sędziowie WSA Małgorzata Fita,, NSA Anna Kwiatek (sprawozdawca), Protokolant Asystent sędziego Anna Strzelec, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 4 grudnia 2013 r. sprawy ze skarg E. spółki z o.o. na decyzje Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od gier za październik 2010 r. oraz z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od gier za październik 2010 r. - oddala skargi.
Uzasadnienie
Zaskarżonymi decyzjami z dnia [...] r. oraz z dnia [...] r., po rozpatrzeniu odwołań "E." spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we W., od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego odpowiednio z dnia [...] r. określającej zobowiązanie podatkowe w podatku od gier za miesiąc październik 2010 r. w wysokości 64 000,00 zł oraz z dnia [...] r. odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za miesiąc październik 2010 r. w wysokości 41.363,20 zł, Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji.
Z uzasadnień zaskarżonych decyzji oraz akt wynika, że w dniu [...] listopada 2010 r. do organu pierwszej instancji wpłynęła deklaracja spółki dla podatku od gier POG-4 wraz z załącznikiem POG-4/R za miesiąc październik 2010 r., w której zadeklarowała podatek od gier w wysokości 64 000,00 zł. Ponadto w załączniku POG-4/R, w części C poz. 12 wykazała w miesiącu październiku 2010 r., 32 automaty do gier o niskich wygranych, które podlegały opodatkowaniu w danym okresie rozliczeniowym.
W dniu [...] listopada 2012 r. do organu pierwszej instancji wpłynął wniosek o zwrot nadpłaty w podatku od gier wraz z korektą deklaracji za miesiąc październik 2010 r., w której spółka zadeklarowała podatek od gier w wysokości 22 637,00 zł. Korekta została oparta na wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE") z dnia 19 lipca 2012 r. oraz uzasadnieniu, że art. 139 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r., Nr 2001, poz. 1540, zwanej dalej: "u.g.h.") nie może stanowić podstawy nałożenia obowiązku podatkowego na jednostkę, z uwagi na swoją bezskuteczność w krajowym porządku prawnym, z powodu braku notyfikacji tego przepisu Komisji Europejskiej. Spółka wskazała także na skutki gospodarcze wprowadzenia zryczałtowanej stawki podatku od gier w wysokości 2 000 zł od każdego automatu do gier o niskich wygranych.
