Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Op 383/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędziowie WSA Elżbieta Naumowicz WSA Daria Sachanbińska - spr. Protokolant St. inspektor sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 5 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia A w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 13 maja 2013 r., nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 15 marca 2013 r., nr [...], Prezydent Miasta Opola - działając na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 72 ust. 1 pkt 1 lub 3, art. 75 ust. 1 pkt 4 i art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą środowiskową oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267), zwanej dalej K.p.a. - określił B S.A. w [...] środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie infrastruktury umożliwiającej wykorzystanie paliw alternatywnych w procesie wypalania klinkieru w B S.A. Dalej, w osnowie decyzji organ określił rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia, podając m.in., że projektowana infrastruktura stanowić będzie element składowy instalacji wspólspalającej paliwa alternatywne wytworzone na bazie odpadów innych niż niebezpieczne, tj. paliwo alternatywne o kodzie 19 12 10. Paliwo alternatywne wykorzystywane będzie bezpośrednio w instalacji do wypalania klinkieru, w procesie odzysku R1. Zakres inwestycji obejmuje budowę instalacji do podawania paliw alternatywnych do pieca obrotowego. Natomiast magazyn paliw alternatywnych przewidywany jest w istniejącej, zadaszonej hali, która w przeszłości pełniła funkcję magazynową. Paliwo alternatywne, w ilości maksymalnie do 5 Mg/h, podawane będzie wraz z paliwem podstawowym poprzez palnik główny do tzw. gorącego końca pieca. Organ ustalił także warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji oraz warunki użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich, m.in. dopuszczając realizację przedsięwzięcia w dwóch etapach: I - obejmującym budowę instalacji współspalania paliw alternatywnych, II - obejmującym budowę instalacji do redukcji NOx - instalacji selektywnej redukcji niekatalitycznej tzw. metodą SNCR. Organ dopuścił realizację każdego z ww. etapów odrębnie, przy czym stwierdził, że oddanie do użytkowania części przedsięwzięcia, która objęta jest II etapem, winno nastąpić nie później niż do dnia 6 stycznia 2014 r. Organ ustalił również, że: od dnia 7 stycznia 2014 r., eksploatowanie instalacji współspalania paliw alternatywnych może odbywać się wyłącznie z instalacją do redukcji tlenków azotu - instalacją selektywnej redukcji niekatalitycznej tzw. metodą SNCR; stosowanie w procesie współspalania wyłącznie odpadów o kodzie 19 12 10, tj. paliw alternatywnych, przygotowanych przez wytwórców zewnętrznych z odpadów innych niż niebezpieczne. Ponadto w rozstrzygnięciu ustalono wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym. Dodatkowo organ stwierdził, że zakład z uwagi na rodzaj i ilość magazynowanych substancji niebezpiecznych nie kwalifikuje się do zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii, w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i że nie zachodzą przesłanki do przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko. Organ nie stwierdził konieczności przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Końcowo podał, że charakterystykę przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji.
