Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 lutego 2014 r., sygn. VII SA/Wa 2379/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Ostrowska (sprawozdawca), , Sędzia WSA Tadeusz Nowak, Sędzia WSA Elżbieta Zielińska-Śpiewak, Protokolant ref. staż. Katarzyna Smaga, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego 2014 r. sprawy ze skargi B. Ł. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] sierpnia 2013 r. znak: [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych skargę oddala
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2013 r. znak [...] Główny Inspektor Sanitarny, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) - po rozpoznaniu odwołania B. Ł. prowadzącego działalność pn. B. Ł. Z. od decyzji L. Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lipca 2013 r. znak: [...], wymierzającej karę pieniężną w wysokości 800 zł w związku z nieprzestrzeganiem wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych wprowadzanych do obrotu z ruchomego punktu sprzedaży wędlin - samochodu marki C. o nr rej. [...] na terenie targowiska w R. przy ul. T. [...] - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu decyzji organ podniósł, że obowiązek znakowania środków spożywczych wynika z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. Nr 136, poz 914, z późn. zm.), natomiast za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych ustawodawca przewidział w art. 103 ust. 1 pkt 1 ustawy karę pieniężną, która może być wymierzona do pięciokrotnej wartości brutto zakwestionowanej ilości środka spożywczego lub produktu niebędącego żywnością wprowadzonego do obrotu jako żywność.
GIS wskazał, że w dniu 6 marca 2013 r. upoważnieni przedstawiciele Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w R. przeprowadzili kontrolę sanitarną na placu targowym przy ul. T. [...] w R. w obiekcie ruchomym - samochodzie marki C. o nr rej. [...], należącym do B. W związku z odmową sprzedawcy udziału w kontroli, upoważnieni przedstawiciele PPIS w R.poprosili funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w R. o udział w kontroli. W trakcie kontroli stwierdzono, że z ruchomego punktu sprzedaży wprowadzane są do obrotu wędliny nieopakowane, luzem - bez przestrzegania wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych, bowiem brak było informacji dla klientów dot. m.in. producenta, bądź podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzanie do obrotu, składników występujących w żywności, warunków przechowywania, oznaczenia partii produkcyjnej, klasy jakości handlowej oraz terminu przydatności do spożycia.
