Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 lutego 2014 r., sygn. II SA/Wr 851/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Halina Kremis Sędziowie: Sędzia WSA Anna Siedlecka Sędzia NSA Zygmunt Wiśniewski (spr.) Protokolant: Asystent sędziego Łukasz Cieślak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 5 lutego 2014 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia "[...]" na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia 8 października 2013 r. Nr [...] w przedmiocie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia I. uchyla postanowienie I i II instancji; II. orzeka, że zaskarżone postanowienie nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. na rzecz strony skarżącej kwotę 357,00 zł (trzysta pięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] r. znak [...], podjętym na podstawie art. 108 § 2, art. 130 § 3 i art. 143 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), zwanej dalej "k.p.a.", po rozpatrzeniu wniosku Gminy W., Prezydent W. nadał rygor natychmiastowej wykonalności decyzji Prezydent W. z dnia [...] r. L.dz. [...] o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. "Budowa Alei W.W. we W.".
Organ I instancji uznał, że za nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności w/w decyzji przemawia "konieczność" niezwłocznej realizacji obowiązków i uprawnień wynikających z decyzji z dnia [...] r., podyktowana "ochroną interesu społecznego", "wyjątkowo ważnym interesem strony" oraz "ze względu na ochronę zdrowia ludzkiego". Argumenty przytoczone przez inwestora - zdaniem prezydenta - wskazują na to, że przedmiotowa inwestycja i jej wykonanie służy zaspokojeniu interesu społecznego oraz ochronie zdrowia ludzkiego. Projektowane przedsięwzięcie daje bowiem możliwość dodatkowej przeprawy przez rzeki O. i O., łącząc tereny położone na południu miasta z obszarem osiedli B. S., z pominięciem zatłoczonego centrum miasta i ruchliwych ciągów komunikacyjnych. Budowa nowego połączenia przyczyni się do wyeliminowania istniejącej obecnie bariery komunikacyjnej, jaką tworzą rzeki O. i O. oraz tereny zalewowe. Realizacja inwestycji umożliwi również lepszą obsługę komunikacyjną klina położonego w rejonie rzek O. i O. od wschodniej strony miasta jak również prowadzenie potoków objazdowych w trakcie koniecznych do przeprowadzenia remontów istniejących mostu Z. i mostów B.Ch. (które, zgodnie z załączonym do wniosku pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we W., są w złym stanie technicznym). Dodatkowo, w przypadku zalania obszaru B. i S. przez falę powodziową szybka ewakuacja mieszkańców tych osiedli byłaby wręcz niemożliwa, biorąc pod uwagę stan techniczny w/w mostów.
