Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 marca 2014 r., sygn. II SA/Kr 1512/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Kazimierz Bandarzewski Sędziowie: Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel (spr.) Protokolant: Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2014 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w K. [ ] sprawy ze skargi J.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 10 września 2013 r. znak: [ ] w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na zbieranie odpadów skargę oddala.
Uzasadnienie
3Sygn. akt II SA/Kr 1512/13
UZASADNIENIE
Starosta K. decyzją z dnia 25 lipca 2013 r. znak: [....] orzekł o odmowie udzielenia J.k. , prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą [....] zezwolenia na zbieranie odpadów w miejscowości [....] na działkach nr [....] i [....] , gmina S. Jako podstawę prawną wskazano art. 46 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 41 ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 2 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 poz. 21) oraz art. 104 k.p.a.
W uzasadnieniu organ I instancji stwierdził, że sprawa była już wcześniej przedmiotem rozpoznania. Organ I instancji decyzją z dnia 16 listopada 2012 r. odmówił wydania J.K. zezwolenia na zbieranie odpadów, jednakże Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. decyzją z dnia 28 lutego 2013 r. uchyliło tę decyzję wskazując na zmianę stanu prawnego. Z dniem 23 stycznia 2013 r. weszła bowiem w życie nowa ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21). Nie zawiera ona przepisu przejściowego, który upoważniałby do prowadzenia spraw wszczętych i niezakończonych przed jej wejściem w życie na podstawie przepisów dotychczasowych, a zatem sprawa niniejsza winna być rozpoznana na podstawie przepisów nowej ustawy o odpadach.
Starosta zaznaczył, że w dniu 3 września 2012 r. (tj. miesiąc przed wystąpieniem z wnioskiem inicjującym niniejsze postępowanie) do starostwa wpłynął sprzeciw okolicznych mieszkańców (24 osoby, za pośrednictwem J.M. ) w sprawie uruchomienia działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu skupu złomu przez J.K. w M. Skarżący obawiali się uciążliwości hałasowych oraz wzmożonego ruchu ciężkich pojazdów. Skarga dotyczyła również zniszczenia szaty roślinnej poprzez wycinkę drzew i krzewów oraz nawożenia ziemi i gruzu, na terenie działek nr [....] i [....] w M. - w tych aspektach postępowanie prowadziła Gmina S.
