Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 marca 2014 r., sygn. V SA/Wa 2053/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Dorota Mydłowska, Sędzia WSA - Irena Jakubiec - Kudiura, Sędzia WSA - Beata Krajewska (spr.), Protokolant st. sekr. sąd. - Marcin Kwiatkowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2014 r. sprawy ze skargi Powiatu L. na decyzję Ministra Finansów z dnia (...) lipca 2013 r. nr (...) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty należności związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej; oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 10 sierpnia 2012 r. Powiat L. zwrócił się do Wojewody M. o wydanie decyzji stwierdzającej nadpłatę należności związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w kwocie 5.043,24 zł. za lata 2007 - 2009, wynikającej z potrącenia prowizji od dochodów Skarbu Państwa i przekazania jej do M. Urzędu Wojewódzkiego w K. w wysokości wyższej niż to wynika z aktualnie obowiązujących przepisów.
Od 21 października 2007 r. Powiat powinien potrącać 25%, a nie 5% jak to uczynił, od odsetek za nieterminowe wnoszenie należności z tytułu sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu dzierżawnego i najmu dotyczących nieruchomości Skarbu Państwa a od 1 stycznia 2008 r. powinien potrącać 25%, a nie 5%, prowizji od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (art. 23 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ze zm.; Dz.U. z 2010 r. Nr 102,poz. 651; art. 4 ust 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, ze zm. Ustawą z dnia 7 września 2007 r., poz. 1371).
Wojewoda M. decyzją z dnia (...) stycznia 2013 r., nr (...), odmówił Powiatowi L. stwierdzenia nadpłaty należności związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w kwocie 5.043,24 zł. W uzasadnieniu organ stwierdził, iż ewentualny zwrot nadpłaty możliwy jest tylko za bieżący rok budżetowy a uwzględnienie nadpłaty za lata 2007 - 2009 nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach.
