Wyrok WSA w Krakowie z dnia 2 kwietnia 2014 r., sygn. II SA/Kr 144/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jacek Bursa Sędziowie : WSA Krystyna Daniel (spr.) WSA Waldemar Michaldo Protokolant : Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 kwietnia 2014 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Rejonowej Kraków [...] G. M., sprawy ze skargi Szpitala Miejskiego w R. Sp. z o.o. w R. na decyzję Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w K. z dnia 26 listopada 2013 r. nr [...] znak: [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego samego organu; II. zasądza od Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w K. na rzecz strony skarżącej Szpitala Miejskiego w R. Sp. z o.o. w R. kwotę 457 zł ( słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych ) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 5.01.2011 r. [....] w R. Spółka z o.o. złożył wniosek o sporządzenie kserokopii wszystkich ofert złożonych przez oferentów w postępowaniu nr 06 - 11 - 000625/AOS/02/01/02.1020.001.02/1 prowadzonym w trybie konkursu ofert w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna w zakresie diabetologii/1020-009 - poradnia diabetologiczna.
Decyzją z 19.01.2011 r. Dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ odmówił udostępnienia w/w informacji. W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, decyzją z 27.06.2012 r., Dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ utrzymał w mocy ww. decyzję.
Wyrokiem z 30.10.2012r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego samego organu. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 5.04.2013 r. (sygn. akt l OSK 191/13) oddalił skargę kasacyjną. W uzasadnieniu ww. wyroku wskazano, że oferty dot. zawarcia umowy na udzielanie świadczeń medycznych, jakie zostały złożone do NFZ w celach konkursowych, stanowią informację publiczną, a ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie reguluje w sposób szczególny zasad i trybu dostępu do tych informacji po zakończeniu postępowania konkursowego. Sąd podkreślił, że do odmowy udostępnienia informacji publicznych nie wystarczy ogólnikowe wskazanie, że wnioskowane dane objęte są tajemnicą przedsiębiorcy lub ochroną danych osobowych. Takie przesłanki odmowy muszą być odnoszone do konkretnych, ujętych w decyzji administracyjnej przyczyn utajnienia określonych informacji. Nie można generalnie odmówić dostępu do informacji publicznych bez wskazania w decyzji, których ofert utajnienie dotyczy, z czego podmiot zobowiązany wywodzi daną przesłankę odmowy i w czym znajduje ona uzasadnienie. Należy także mieć na uwadze, że na tajemnicę przedsiębiorcy składają się dwa elementy: materialny (np. szczegółowy opis stosowanych technologii, urządzeń) oraz formalny - wola utajnienia danych informacji. Odmowa udostępnienia informacji publicznej z powyższej przyczyny wymaga więc przeanalizowania sprawy w obu tych aspektach.
