Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 maja 2014 r., sygn. III SA/Kr 97/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Lechowski Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Hanna Knysiak - Molczyk Protokolant Ewelina Knapczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 maja 2014 r. sprawy ze skargi M. Z. "A" na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 30 października 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej skargę oddala.
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 27 maja 2014 r.
Decyzją z dnia [...] 2012 r. nr [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na przedsiębiorcę M. Z. "A" karę pieniężną w wysokości 9150 zł. Organ I instancji wyjaśnił, iż w dniu 7 maja 2012 r. w siedzibie przedsiębiorcy rozpoczęto czynności kontrolne i pobrano wymagane dokumenty. Zakres kontroli obejmował okres od 1 czerwca 2011 r. do 31 stycznia 2012 r. W celach kontrolnych pobrano dokumenty związane z dostępem do rynku przewozów drogowych. Kontrolą objęto wszystkich kierowców, a do analizy czasu pracy pobrano za pokwitowaniem wszystkie okazane wykresówki pochodzące z tachografów za okres od 1 czerwca do 31 grudnia 2011 r. W trakcie kontroli ustalono, iż w okresie 6 miesięcy przed rozpoczęciem kontroli dwóch kierowców wykonywało przewozy na rzecz przedsiębiorcy - jeden na podstawie umowy o pracę, a drugim był przedsiębiorca wykonujący przewozy osobiście.
W wyniku kontroli organ I instancji stwierdził następujące naruszenia:
1. przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy - o czas powyżej 15 minut do 30 minut, co stanowi naruszenie art. 7 oraz art. 4 lit. d i lit. j rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. U. L 102 z 11.4.2006, str. 1-14). Organ I instancji dokonał analizy danych pochodzących z wykresówki kierowcy K. G. i stwierdził, że:
