Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 maja 2014 r., sygn. II SA/Wr 207/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ireneusz Dukiel Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek Sędzia NSA Halina Kremis (sprawozdawca) Protokolant: Asystent sędziego Łukasz Cieślak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 maja 2014 r. sprawy ze skargi Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu na uchwałę Rady Miasta Piechowice z dnia 28 listopada 2013 r. nr 221/XLIV/2013 w przedmiocie poboru opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; II. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr 221/XLIV/2013, z dnia 28 listopada 2013 r., podjętą na podstawie art. 18 ust. 2, pkt.15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz.594) oraz art. 6 l ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.), w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso, Rada Miasta w Piechowicach uchwaliła: w § 1, że zarządza się na terenie Gminy Miejskiej Piechowice pobór opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należnej od osób fizycznych, zamieszkałych w budynkach wielolokalowych w drodze inkasa; w § 2 określono, że (ust. 1). Inkasentami opłat, o których mowa w § 1 wyznacza się: a zarządcy nieruchomości, b. spółdzielnie mieszkaniowe - każdego z nich w nieruchomościach będących w jego zarządzie lub administrowaniu. W ustępie 2. Wyznaczono inkasentom terminy płatności pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi do 16 dnia każdego miesiąca, w którym zgodnie z odpowiednimi przepisami Uchwały Nr 1451XXX12012 Rady Miasta Piechowice z dnia 29 listopada 2012 r. podjętej na podstawie art. 6 l ustawy z dnia 13 września 1996 r. (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz 391 z późn. zm.) o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, powinna nastąpić wpłata tej opłaty.
