Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 czerwca 2014 r., sygn. V SA/Wa 312/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Krajewska, Sędzia WSA Beata Blankiewicz-Wóltańska, Sędzia WSA Dorota Mydłowska (spr.), Protokolant referent stażysta Katarzyna Smaga, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 czerwca 2014 r. sprawy ze skargi "T." Sp. z o. o. w S. na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu udzielania zamówienia publicznego z naruszeniem prawa oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi, wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przez T. Sp. z o.o. w S., jest decyzja Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych Nr [...] z dnia [...] listopada 2013r. utrzymująca w mocy decyzję Prezesa UZP Nr [...] z dnia [...] lipca 2013r nakładająca na T. Sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 30.000 zł z tytułu udzielenia w dniu [...] marca 2010r. zamówienia publicznego na dostawę 11 używanych wagonów tramwajowych T. typu [...] i 20 używanych wagonów tramwajowych typu [...] o łącznej wartości 6.031 141 zł z naruszeniem przepisów ustawy określających przesłanki stosowania trybu udzielania zamówienia z wolnej ręki.
Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Zamawiający- T. Sp. z o.o. udzielił w dniu [...] marca 2010r. zamówienia, którego przedmiotem była dostawa 11 używanych wagonów tramwajowych T. typu [...] i 20 używanych wagonów tramwajowych typu [...] o łącznej wartości 6.031 141 zł. Zamówienie to zostało udzielone w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
Jako przyczyny zastosowania wskazanego trybu wskazane zostały następujące okoliczności:
- ograniczone środki finansowe, uniemożliwiające zakup fabrycznie nowego taboru,
- konieczność zaspokojenia potrzeb mieszkańców S. w zakresie transportu zbiorowego,
- konieczność pilnej wymiany części taboru tramwajowego, w szczególności wymiana najstarszych typów wagonów tramwajowych,
