Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 lipca 2014 r., sygn. II SA/Sz 222/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel (spr.),, Sędzia NSA Danuta Strzelecka-Kuligowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Aneta Kukla, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 24 lipca 2014 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, zwany dalej "PINB", decyzją z dnia [...], nr [...], na podstawie art. 48 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., nr 243, poz. 1623 ze zm.), w związku z niewykonaniem przez M.K. obowiązków wynikających z postanowienia z dnia [...] mających na celu doprowadzenie wybudowanej, bez pozwolenia na budowę, murowanej dobudówki na nieruchomości przy ul. [...], na terenie działki nr [...] do stanu zgodnego z prawem, nakazał M.K. rozbiórkę ww. murowanej dobudówki o wymiarach [...] m. Jednocześnie zobowiązał inwestora do wykonania prac rozbiórkowych pod nadzorem uprawnionej osoby oraz
do uporządkowania terenu rozbiórki, a także do powiadomienia organu o jej wykonaniu.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że w wyniku zawiadomienia o samowoli budowlanej przeprowadzono w dniu [...] wizję lokalną na nieruchomości oznaczonej nr ew. [...] w [...]. W trakcie oględzin stwierdzono, że na tym terenie została wybudowana dobudówka do obiektu gastronomicznego z wydzielonymi dwoma pomieszczeniami zaplecza, zadaszona, o wymiarach [...] m. Przybudówka narusza teren działki kolejowej o nr [...]. Szczegółowy opis wybudowanej dobudówki, jej usytuowanie oraz zastosowane przy budowie rozwiązania materiałowe przedstawiono w protokole oględzin, stanowiącym załącznik do akt sprawy, natomiast dobudówkę udokumentowano na fotografiach.
Następnie organ wyjaśnił, że rozpatrując sprawę posiłkował się aktami sprawy z 2000 r. znak: [...] i inwentaryzacją geodezyjną z [...] r. terenu, na którym obecnie znajduje się dobudówka, przedstawiającą, iż w miejscu dobudówki teren pozostawał niezabudowany. W związku z tym, że tego typu obiekt wymagał uzyskania pozwolenia na budowę (art. 28 Prawa budowlanego), a inwestor nie dopełnił takiego obowiązku, należało wszcząć postępowanie, na podstawie art. 48 Prawa budowlanego. Postanowieniem z dnia 1 sierpnia 2013 r. na podstawie art. 48 ust. 2 ww. ustawy zobowiązano inwestora do przedłożenia dokumentów mających na celu doprowadzenie ww. dobudówki do stanu zgodnego z prawem. Ponieważ inwestor nie wywiązał się z nałożonego obowiązku, zgodnie z art. 48 ust. 4 ww. ustawy, należało nakazać rozbiórkę dobudówki.
