Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2014 r., sygn. III SA/Wa 1817/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Waldemar Śledzik, Sędziowie sędzia WSA Bożena Dziełak (sprawozdawca), sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Protokolant starszy referent Monika Olszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2014 r. sprawy ze skargi W. S.A. z siedzibą w L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w R. z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...], 2) stwierdza, że uchylone decyzje nie mogą być wykonane w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie na rzecz W. S.A. z siedzibą w L. kwotę 8.906 zł (słownie: osiem tysięcy dziewięćset sześć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Skarżąca - W. S.A. w K., 4 stycznia 2010 r. nabyła położone w P. grunty o powierzchni 1,2986 ha. W związku z tą transakcją notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w łącznej kwocie 84.436 zł.
Pismem z 12 stycznia 2010 r. (uzupełnionym 4 lutego 2010 r.), powołując się na art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej, Skarżąca wniosła o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych. Uważała bowiem, że posiadając na mocy decyzji wojewody status zakładu pracy chronionej, zwolniona jest z tego podatku na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit b) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 ze zm.) - dalej: "ustawa o rehabilitacji".
Skarżąca wyjaśniła, iż realizuje inwestycję związaną z budową nowoczesnego centrum logistycznego. Transakcja zakupu gruntów była jednym z elementów tej inwestycji. Nowoczesne centrum logistyczne przyczyni się do poprawy efektywności działania firmy oraz poprawi warunki pracy pracowników. Czynności, które będą się w nim odbywać to podstawowe działania Skarżącej, pozostające w bezpośrednim związku z prowadzonym zakładem. Zgodnie zaś z art. 33 ustawy o rehabilitacji, środki uzyskane tytułem powyższego zwolnienia w 90% zostaną przeznaczone na Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a w 10% przekazane do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zakup gruntu pod budowę centrum logistycznego pozostaje zatem w bezpośrednim związku z prowadzonym zakładem, a środki uzyskane ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną przekazane na potrzeby osób niepełnosprawnych.
