Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 września 2014 r., sygn. VI SA/Wa 456/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Kozik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Dariusz Zalewski Sędzia WSA Elżbieta Zielińska-Śpiewak Protokolant ref. staż. Klaudia Kruk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 września 2014 r. sprawy ze skargi M. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy aptek oraz nałożenie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Farmaceutyczny decyzją z [...] grudnia 2013 r. nr [...], na podstawie 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 i art. 115 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.), art. 105 § 1, art. 138 § 1 pkt 2 w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 96, poz. 1071, z późn. zm. dalej: K.p.a.), po rozpatrzeniu odwołania "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. (nazywanej dalej: "Skarżącą", "Spółką", "Stroną") od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego z [...] października 2013 r., znak: [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy aptek ogólnodostępnych oraz nałożenia kary pieniężnej w wysokości 33 000 zł, uchylił decyzję I instancji w części dotyczącej nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej położonej w Z. przy ul. S. [...] i w tym zakresie umorzył postępowanie, w pozostałym zakresie utrzymał w mocy decyzję I instancji.
Do wydania zaskarżonej decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
[...] grudnia 2012 r. [...] Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wszczął postępowanie w przedmiocie podejrzenia naruszenia zakazu prowadzenia reklamy aptek i ich działalności (art. 94a ust. 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne) w związku z rozpowszechnianiem przez Skarżącą ulotek i gazetek "F.". W zawiadomieniu (ponowionym pismem z [...] lutego 2013 r.) Strona została wezwana do: 1) przedłożenia gazetek wraz z innymi folderami dodatkami, insertami, wkładkami dystrybuowanych na terytorium województwa [...] od 1 stycznia 2012 r.; 2) udzielenia informacji gdzie i w jaki sposób są dystrybuowane na terytorium województwa powyższe materiały; 3) wyjaśnienia, kto i w czyim imieniu prowadzi reklamę, a w przypadku zlecenia reklamy przez producentów - dostarczenie dokumentów potwierdzających zlecenie; 4) dostarczenie dowodów potwierdzających sugerowanie danej ceny produktu przez producenta (wydanie 7-8); 5) dostarczenie analiz rynku farmaceutycznego, na podstawie których ustalono ceny (wydanie 10-12).
