Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 30 grudnia 2014 r., sygn. II SA/Wr 713/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Mieczysław Górkiewicz (spr.), Sędziowie Sędzia WSA - Ireneusz Dukiel, Sędzia NSA - Andrzej Wawrzyniak, , Protokolant asystent sędziego - Wojciech Śnieżyński, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi K. na uchwałę Rady Gminy w M. z dnia ... w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną uchwałą organ na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 18 ust. 2 pkt 15 u.s.g. (Dz.U. z 2013 r., poz. 594) oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2011 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w związku z art. 23, art. 25 i art. 27 tej ustawy i § 6, 7 i 19 rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28.06.2016 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. Nr 127, poz. 886) odmówił zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanych przez skarżącego - K. przedłożonych na podstawie wniosku z dnia 24 kwietnia 2014 r. Uchwała zawiera obszerne, pisemne uzasadnienie. Według jego treści wniosek przedsiębiorstwa dotyczył okresu od dnia 5 lipca 2014 r. do dnia 4 lipca 2015 r. W zakresie amortyzacji wniosek zawierał zdanie "koszty amortyzacji oszacowano na podstawie stawek, zgodnie z przyjętym przez spółkę na rok obowiązywania nowych taryf planem amortyzacji". Wniosek został negatywnie zweryfikowany przez Wójta i w dniu 28 maja 2014 r. przekazany do Rady z projektem uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf.
Rada dostrzegła znaczny wzrost cen taryfowych wywołany zmianą zasad wliczania kosztów amortyzacji. W ocenie Rady wniosek został opracowany niezgodnie z zasadami określonymi w art. 23 i art. 25 powołanej ustawy oraz z wskazanymi przepisami rozporządzenia (§ 6 pkt 1a i § 7) poprzez wliczenie do kosztów świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych amortyzacji w wysokości nie pomniejszonej o taką ich część, która jest równa kwotowo otrzymanej dotacji. W tym zakresie bowiem amortyzacja nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów. Kolejno omówiono treść powołanych przepisów. W ocenie Rady do sposobu i wysokości amortyzacji i jej uwzględnienia w kosztach przedsiębiorstwa ujmowanych w taryfach należy stosować ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397). Kolejno przytoczono wypowiedzi na temat znaczenia uzyskania środków trwałych z dotacji, wyrażone w piśmiennictwie z zakresu prawa podatkowego (Przegląd Podatku Dochodowego Nr 15 z dnia 1.08.2010 r.) i interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20.04.2012 r. IPTB 3/423-26/12-4/GG.
