Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. VII SA/Wa 1370/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka, Sędzia WSA Halina Emilia Święcicka (spr.), Sędzia WSA Maria Tarnowska, Protokolant st. sekr. sąd. Dorota Wasiłek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi P. B. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] kwietnia 2014 r. znak: [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej skargę oddala
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2014 r. znak [...] Główny Inspektor Sanitarny, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267), po rozpatrzeniu odwołania P. B., utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [...] z dnia [...] sierpnia 2013 r. Nr [...], mocą której organ I instancji - działając na podstawie art. 103 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914 z późn. zm.), wymierzył P. B. karę pieniężną w wysokości 4.000 zł (słownie: cztery tysiące złotych) z powodu nieprzestrzegania wymagań w zakresie prezentacji i reklamy suplementów diety pn. "[...] 30 kapsułek", "[...]" "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...].", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", prowadzonej za pośrednictwem strony internetowej www. [...].pl.
Organ podniósł, iż w rozpoznawanej sprawie udowodnione zostało, że skarżący naruszył przepisy prawa żywnościowego, w tym art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy, który stanowi, iż oznakowanie środka spożywczego nie może przypisywać środkowi spożywczemu właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia, albo odwoływać się do takich właściwości (...). Przepis art. 46 ust. 2 ustawy stwierdza z kolei, iż przepis art. 46 ust. 1 stosuje się również do reklamy oraz prezentacji środków spożywczych, w tym w szczególności w odniesieniu do ich (...) sposobu prezentacji oraz otoczenia, w jakim są prezentowane. Ponadto zgodnie z art. 16 Rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności reklama i prezentacja żywności, z uwzględnieniem informacji udostępnionych na jej temat w jakikolwiek sposób, nie może wprowadzać konsumentów w błąd.
