Wyrok WSA w Kielcach z dnia 26 lutego 2015 r., sygn. I SA/Ke 25/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grabowska, Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 lutego 2015 r. sprawy ze skargi A. w Kielcach na decyzję Zarządu Województwa Świętokrzyskiego z dnia [...] 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu części dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z odsetkami oddala skargę.
Uzasadnienie
Zarząd Województwa Ś. jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Ś. na lata 2007-2013 (dalej "Zarząd", "Instytucja Zarządzająca") decyzją z dnia [...] r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...] r. nr [...] orzekającą o zwrocie przez A. w K. części dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, udzielonego w roku 2010, 2011 i 2012 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007 -2013 na podstawie Umowy o dofinansowanie nr UDA-RPSW.05.02.00-26-136/08-00.
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że Zarząd ogłosił 16 czerwca 2008 r. nabór wniosków o dofinansowanie projektów ze środków EFRR z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007 - 2013 ("Program") w ramach dwuetapowego konkursu zamkniętego nr 2/08 dla Osi Priorytetowej 5 - Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport, Działanie 5.2 pn. "Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych". Szczegółowe wymogi i kryteria ubiegania się o dofinansowanie realizacji składanych wniosków o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Instytucję Zarządzającą konkursu zawierał regulamin tego konkursu. W ogłoszeniu o konkursie dostępnym na stronie internetowej wskazano m.in. na dokumenty, z którymi można było i należało się zapoznać przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, m.in. ze "Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Programu"; "Podręcznikiem kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Programu"; wzorem umowy o dofinansowanie. Do konkursu przystąpił A. w K. ("A.", "Strona", "Zamawiający", "Beneficjent"), składając wniosek o dofinansowanie Projektu nr WND- RPSW.05.02.00-26-136/08 pn.: "Budowa Uniwersyteckiego Centrum Edukacji Artystycznej jako części Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego przy ulicy K. w K." wraz z dokumentacją. W wyniku pozytywnej oceny formalnej i merytorycznej ww. projektu, Instytucja Zarządzająca zawarła w dniu 25 maja 2010 r. z A. umowę nr UDA-RPSW.05.02.00-26-136/08-00 o dofinansowanie ww. projektu ("Umowa"). Na podstawie § 1 pkt 15 Umowy strona została zobowiązana do zapoznania się z warunkami kwalifikowalności wydatków określonymi w "Podręczniku kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Programu" (dalej "Podręcznik kwalifikowalności wydatków"). W Podręczniku tym wskazano, że projekt jest kwalifikowany i możliwym jest uzyskanie refundacji części zaplanowanych wydatków, jeżeli zaplanowane wydatki zostaną poniesione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego oraz prawa krajowego np.: wydatek poniesiony przez podmiot zobowiązany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych powinien być dokonany zgodnie z tą ustawą, (...) wydatki zostaną zrealizowane w sposób oszczędny, tzn. w oparciu o zasadę dążenia do uzyskania założonych efektów przy jak najniższej kwocie wydatku. Zasadę tę uznaje się za spełnioną wówczas, gdy wydatek był dokonany w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych (Cz. I Roz. 1 - Zasady kwalifikowania projektu). Ponadto z Podręcznika wynika, że wydatki, aby mogły być uznane za kwalifikowalne muszą być poniesione i udokumentowane zgodnie z obowiązującym prawem polskim i prawem wspólnotowym oraz zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie i Podręcznikiem.
