Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 marca 2015 r., sygn. II SAB/Po 152/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędziowie Sędzia WSA Maria Kwiecińska Sędzia WSA Jakub Zieliński (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 marca 2015 r. sprawy ze skargi Redaktora naczelnego dziennika "[...]" - P. G. na bezczynność Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w P. w przedmiocie udzielenia informacji prasowej; I. zobowiązuje Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w P. do załatwienia wniosku dziennikarza dziennika "[...]" - K. M. z dnia 7 października 2014 roku w terminie 14 dni od otrzymania prawomocnego wyroku i akt sprawy, II. stwierdza, że bezczynność Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w P. nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, III. zasądza od Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w P. na rzecz skarżącego kwotę [...],- zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
We wniosku z dnia 7 października 2014 r. K. M. dziennikarz dziennika "[...]" zwrócił się do Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w P. (dalej również: "skarżony organ" lub "Zarząd Okręgowy PZŁ w P." albo "Zarząd") o "udzielenie informacji poprzez przesłanie kopii protokołów i uchwał z posiedzeń Zarządu Okręgowego PZŁ odbytych w roku 2014, w formie kserokopii przesyłką pocztową lub skanów pocztą email (...)". Ponadto w treści żądania zawarł uwagę, że w przypadku "uznania, że w treści wnioskowanych protokołów znajdują się dane osobowe, dane te mogą zostać przez organ zanonimizowane".
Jako podstawę prawną swojego żądania wskazał art. 4 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz.U. nr 5 poz. 24, z późn. zm.).
W odpowiedzi na wniosek skarżony organ w piśmie z dnia 15 października 2014 r. poinformował K. M., że do dnia 15 października 2015r. redaktor naczelny dziennika [...] nie potwierdził, iż K. M. jest dziennikarzem, a do uzyskania informacji prasowej jest dziennikarz, zatem Zarząd Okręgowy nie mógł udzielić informacji prasowej. W piśmie tym wskazano ponadto, iż wniosek o udostępnienie informacji publicznej winien być na tyle skonkretyzowany, by określał zakres czy też przedmiot wnioskowanej informacji. Musi on być również precyzyjny, aby możliwe było w ogóle jego rozpatrzenie. Wniosek powinien dotyczyć faktów. Złożony wniosek nie dotyczy informacji prasowej a udostępnienia dokumentów, zatem organ rozważył czy K. M. dostęp do żądanych dokumentów na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dokumenty te nie są dokumentami urzędowymi oraz nie zawierają informacji publicznej, co uniemożliwiło udzielenie żądanych dokumentów.
