Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 maja 2015 r., sygn. II SA/Kr 300/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Szkodzińska Sędziowie : WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Magda Froncisz Protokolant : sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 maja 2015 r. sprawy ze skargi A. Spółka z o.o. z siedzibą w M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 12 grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego samego organu; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz strony skarżącej A Spółka z o.o. z siedzibą w M. kwotę 457 zł ( słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych ) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia 29 września 2014 r. nr [...] działając na podstawie art. 156 § 1 pkt 2, art. 157 § 1 i 2, art. 157 § 1 K.p.a. stwierdziło z urzędu nieważność decyzji Starosty [...] z dnia 2 listopada 2011 r. nr [...] zmieniającej na wniosek strony decyzję Starosty [...] z dnia 20 listopada 2009 r. w zakresie pozwolenia na wytwarzanie odpadów z elementami zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku i zbierania odpadów. W uzasadnieniu organ stwierdził, że w dniu 22 sierpnia 2014 r. zostało wszczęte z urzędu postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Starosty [...]. Dnia 9 września 2014 r. do Kolegium wpłynęło pismo Stowarzyszenia [...], w którym wskazano na zasadność stwierdzenia nieważności decyzji z dnia 2 listopada 2011 r. z uwagi na okoliczność, iż przebudowa, modernizacja, jak i przeniesienie działalności sortowni odpadów na inną niż wskazana w pierwotnym pozwoleniu działkę, wymaga uprzedniego wydania zarówno decyzji środowiskowej, jak i decyzji o pozwoleniu na budowę. Dnia 15 września 2014 r. wpłynęło pismo "A" Spółka z o.o. z siedzibą w M., w którym zawnioskowano o umorzenie postępowania, z uwagi na bezprzedmiotowość. Również 15 września 2014 r. do Kolegium wpłynęło pismo działającego z upoważnienia Starosty [...] Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska, w którym wyjaśniono, że w stanie prawnym w dniu wydania decyzji z dnia 2 listopada 2011 r. brak było podstaw do żądania, aby do wniosku o zmianę pozwolenia została doręczona decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Ponadto wskazano, iż uzyskanie pozwolenia nie wymagało wcześniejszego uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego lub zakończenia postępowania w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Jednocześnie podkreślono, iż Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w C. jednoznacznie stwierdził, iż przedmiotowa linia sortownicza nie mieści się w zakresie ustawy Prawo budowlane, gdyż stanowi przenośne urządzenie niepołączone trwale z gruntem. SKO w [...] stwierdziło, że w podstawie prawnej decyzji z dnia 2 listopada 2011 r. podano między innymi przepis art. 155 K.p.a., a w uzasadnieniu organ wskazał, że firma "A" Spółka z.o.o. w dniu 3 czerwca 2011 r. złożyła wniosek o zmianę decyzji z dnia 20 listopada 2009 r. Zmiana miała dotyczyć zwiększenia ilości odpadów przewidzianych do odzysku oraz wytworzenia z 24 00 Mg do 40 000 Mg w związku z rozwojem spółki. Zgodnie z art. 155 K.p.a. decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Organ podniósł, że jeżeli mamy do czynienia z pozwoleniem na wytwarzanie odpadów (m.in. wytarzanych w związku z eksploatacją instalacji), to zgodnie z art. 192 Prawa ochrony środowiska (ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r., t.jedn.: Dz.U. 2013.1232) można wystąpić o zmianę pozwolenia, gdyż przepisy o wydawaniu pozwolenia stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany jego warunków. W rozważanej sprawie organ I instancji zastosował tryb art. 155 K.p.a. w sytuacji, gdy istnieje przepis szczególny z ustawy Prawo ochrony środowiska, który stanowi, że przepisy o wydawaniu pozwolenia stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany jego warunków. Z uwagi na to, że art. 192 Prawa ochrony środowiska jest przepisem szczególnym względem postanowień Kodeksu postępowania administracyjnego, jest on stosowany w pierwszej kolejności przed rozwiązaniami zamieszczonymi w kodeksie. Z tego też powodu zmiana ostatecznej decyzji w przedmiocie pozwolenia na wytwarzanie odpadów z elementami zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku i zbierania odpadów możliwa jest w oparciu o przepis art. 192 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przepis ten stanowi samodzielna podstawę, bez konieczności odwoływania się do przepisów K.p.a., do dokonania zmiany decyzji administracyjnej w razie zaistnienia okoliczności objętych jego dyspozycją. W niniejszej sprawie Starosta [...] bezpodstawnie i z rażącym naruszeniem przepisów prawa procesowego zastosował art. 155 K.p.a., a co za tym idzie decyzja dotknięta jest wadą kwalifikowana powodującą jej nieważność.
