Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 maja 2015 r., sygn. I SA/Ol 146/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Zofia Skrzynecka (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Andrzej Błesiński,, sędzia WSA Wiesława Pierechod, Protokolant specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 21 maja 2015r. sprawy ze skargi Gminy A na informację Samorządu Województwa z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie odmowy przyznania pomocy na realizację projektu I .uchyla zaskarżony akt.
Uzasadnienie
W dniu 17 lutego 2014 r. Gmina A (dalej również jako: "strona", "skarżąca", "Gmina") złożyła, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "[...]", wniosek o przyznanie pomocy w wysokości 141.230 zł na realizację operacji pt.: "Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez estetyczne zagospodarowanie terenu" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013 Działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi".
Po zakończeniu naboru wniosków Lokalna Grupa Działania w dniu 4 kwietnia 2014 r. przekazała wniosek strony wraz z dołączonymi do niego dokumentami Samorządowi Województwa, pełniącemu funkcję Instytucji Wdrażającej (dalej również jako: "IW").
W dniu 22 września 2014 r., po dokonaniu wstępnej weryfikacji kompletności i poprawności wniosku o przyznanie pomocy, stwierdzono we wniosku liczne błędy oraz nieprawidłowości, w związku z czym pismem z dnia 24 września 2014 r. wezwano wnioskodawczynię do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania stosownie do § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 501 ze zm.), dalej jako: "rozporządzenie". Wnioskodawczyni przy piśmie z dnia 8 października 2014 r. złożyła uzupełniony ponownie formularz wniosku o przyznanie pomocy wraz z załącznikami. Po weryfikacji uzupełnienia wniosku organ stwierdził, że wniosek wymaga kolejnego uzupełnienia, gdyż pomimo wskazania ww. wezwaniem braków i potrzeby dokonania wyjaśnień, wnioskodawczyni nie usunęła wszystkich powstałych wątpliwości. W związku z tym pismem z dnia 28 października 2014 r. ponownie wezwano wnioskodawczynię do usunięcia nieprawidłowości lub braków wniosku o przyznanie pomocy, m.in. udowodnienia, że operacja wpisuje się w zakres zaznaczony w polu 18; zmiany w polu 20 terminu zakończenia etapu na późniejszy; usunięcia w polu 21 niespójności planu finansowego z zestawieniem; poprawy w zestawieniu rzeczowo-finansowym mierników rzeczowych operacji. Ponadto zobowiązano Gminę do zmiany zakresu rzeczowo - finansowego prac zgodnie z pierwotną wersją wniosku, który został zaakceptowany przez LGD oraz przedstawienia w załączniku nr 21 zgłoszenia na zakres prac zgodnie z pierwotną wersją wniosku, a w załączniku nr 22 - szkicu z wyraźnie zaznaczonym zakresem prac realizowanym w ramach operacji oraz numerami i granicami działek, a także szkiców stanowiących załącznik do zgłoszenia robót budowlanych. Odpowiedź Gminy na to wezwanie wpłynęła do Instytucji Wdrażającej w dniu 13 listopada 2014 r.
