Wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. VI SA/Wa 54/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jacek Fronczyk Sędzia WSA Sławomir Kozik Protokolant ref. staż. Piotr Niewiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi W. H. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (w skrócie: GITD) decyzją z dnia [...] listopada 2014 r., nr [...], po rozpatrzeniu odwołania W. H. (dalej: strona, skarżący), utrzymał w mocy decyzję L. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (w skrócie: [...]WITD) z dnia [...] czerwca 2014 r., nr [...] o nałożeniu na stronę kary pieniężnej w wysokości 15.000 zł.
Do wydania powyższej decyzji doszło w oparciu o następujące ustalenia:
W dniu [...] marca 2014 r. w miejscowości O. na drodze krajowej nr [...] o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 10 t inspektorzy inspekcji drogowej zatrzymali do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki M. o nr rejestracyjnym [...] kierowany przez R. C. Pojazdem w imieniu W. H. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P. przewożony był ładunek piasku.
W toku kontroli dokonano pomiarów i ważenia pojazdu, w których wyniku stwierdzono, że łączna masa kontrolowanego pojazdu wyniosła 37,3 t i przekraczała dopuszczalną wartość o 5,3 t, tj. 16,568%. Ponadto ustalono, że łączny nacisk na podwójnej osi napędowej pojazdu wyniósł 24,6 t, po odjęciu 2% wartości zaokrąglonej do pełnych 0,1 t i przekraczał dopuszczalną wartość o 5,6 t, tj. 29,47%. Stwierdzono też, że pozostałe parametry nie przekroczyły dopuszczalnych wartości. Ważenia dokonano na zatwierdzonym przez uprawnionego geodetę stanowisku przy użyciu elektronicznych nieautomatycznych wag SAW 10C o numerach fabrycznych [...] oraz [...].
Jednocześnie ustalono, że wykonywany przewóz stanowił przejazd po drodze publicznej pojazdem nienormatywnym o parametrach wymiarowo-wagowych przewidzianych dla zezwolenia kategorii VII. W toku kontroli kierujący pojazdem nie okazał wymaganego zezwolenia. Ustalenia kontroli zawarto w protokole kontroli [...], podpisanym bez zastrzeżeń przez kierowcę.
